Bosch Connected Car

Robert Bosch GmbH, bekend van onder andere huishoudelijke apparaten en onderdelen voor de automobielindustrie, heeft tijdens zijn jaarlijkse ‘Bosch Connected World’-evenement een reeks diensten geïntroduceerd voor de connected car. Het Duitse bedrijf lijkt daarmee nog harder in te zetten op de markt voor zelfrijdende, op IoT-gebaseerde, auto’s.

“Connected car-diensten worden meer en meer dé onderscheidende factor voor autofabrikanten”, stelt Dirk Hoheisel, lid van de Bosch Raad van Bestuur. Zijn opmerking past naadloos in de introductiegolf van auto-gerelateerde diensten van de Duitse multinational tijdens Bosch Connected World. Het bedrijf lijkt alvast voor te sorteren op het Europese eCall-systeem dat vanaf maart 2018 in de EU wordt doorgevoerd. Deze verplichte maatregel moet ervoor zorgen dat auto’s bij een ongeluk automatisch berichten naar een centraal systeem sturen. Bosch heeft hiervoor een eigen ‘Automotive Cloud Suite‘ in het leven geroepen dat  autofabrikanten, toeleveranciers en operators hulpmiddelen geeft om eigen applicaties voor eCall te vervaardigen.

Spookrijders en Personal Assistents

Een deel van de auto-gerelateerde Bosch-noviteiten was niet zo enorm nieuw. Het bedrijf heeft in februari dit jaar bijvoorbeeld tijdens het Mobile World Congres in Barcelona al aangekondigd dat het een systeem ontwikkelt dat zowel spookrijders als andere weggebruikers alarmeert. Hetzelfde geldt voor de stemgestuurde ‘personal assistent’ die het leven in de auto gemakkelijker moet maken en de ‘community parking’-dienst. Een echte noviteit was echter de aankondiging dat Bosch zowel Artificial Intelligence– als blockchain-technologieën gaat toepassen voor zelfrijdende, connected, cars.

Voor blockchain ziet Bosch een gouden toekomst om zaken als softwareupdates voor auto’s te controleren en te faciliteren. Het bedrijf liet nog een andere blockchain-toepassing zien: een samen met het certificeringsinstituut TÜV Rheinland ontwikkeld systeem dat kilometerfraude moet tegengaan.

Samenwerking Nvidia

De AI-component in de Bosch-dienstverlening moet straks bijvoorbeeld een schade aan de auto real-time doorgeven aan een dealer. Diens systeem maakt automatisch een afspraak voor de reparatie (via uitwisseling van agendagegevens van de bestuurder) én bestelt en passant eventueel een vervangend onderdeel. Voor al dit fraais heeft Bosch samen met de Amerikaanse chipmaker Nvidia een chipset ontwikkelt waar de AI-component al in is geïntegreerd.

‘Volledig IoT-bedrijf in 2020’

Bosch is bij het brede publiek met name bekend als fabrikant van huishoudelijke apparaten en (elektrisch) gereedschap. Het familiebedrijf is echter actief in tal van andere sectoren, zoals de automotive branche en de industrie. In 2016 kwam het concern in het nieuws door de aankondiging dat het wereldwijd binnen twaalf maanden zo’n 14.000 IoT-gerelateerde vacatures wilde gaan vervullen. Het uiteindelijke doel van al dat extra personeel en diverse andere miljoeneninvesteringen? In 2020 moet Bosch een ‘IoT-bedrijf’ zijn, met producten die – als zij zich daarvoor lenen – allemaal ‘connected’ en ‘slim’ moeten zijn. Daarvoor bouwt het ook een eigen IoT-cloud platform en komt het met zelfontwikkelde hard- en software. In totaal telt het bedrijf 375.000 werknemers die verspreid over 440 vestigingen en 60 landen actief zijn. Het concern wist in 2015 een omzet te boeken van 70 miljard euro.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail