MediaMarkt Innovatie Lab IoT

De elektronicawinkelketens in Nederland lijken IoT voor thuisgebruik zo zoetjes aan te hebben ontdekt als een mogelijke omzetbron. Medio februari kwam BCC (in samenwerking met Uneto-VNI) met een domotica-hoekje in één van zijn winkels. En nu heeft ook MediaMarkt het licht gezien. Het Duitse winkelconcern opent 26 april aanstaande namelijk een ‘Innovatie Lab’ in zijn Eindhovense winkelpand. Overigens gebeurt dat op dezelfde dag ook in een vestiging in het Belgische Wilrijk.

MediaMarkt doet het net even anders dan zijn concurrent BCC, blijkt als wij Jeroen Hol, Innovation Manager MediaMarkt Nederland, spreken. “Het gaat bij ons met name om startups die hun producten nog voor de daadwerkelijke introductie aan de consument willen tonen en demonstreren. Het is inderdaad bijna een soort lakmoesproef.” Dat toetsen gebeurt overigens behoorlijk letterlijk. De producten worden tentoongesteld in vitrines waar touchscreens in zijn verwerkt. Op die schermen worden drie vragen weergegeven, waar de consument desgewenst antwoord op kan geven. “Denk bijvoorbeeld aan vragen over de kleur van het product of de beoogde prijsstelling. De antwoorden geven wij door aan de bewuste startup, die het weer kan gebruiken in zijn verdere proces”, aldus Hol. Het innovatie-initiatief wordt verder ondersteund door een speciaal hoekje op de website van het concern.Het fysieke Innovatie Lab zelf wordt in vijf thema’s onderverdeeld, aldus Mediamarkt: Active, Health, Gaming, Smart Home en Gaming. Het bedrijf stelt dat in mei 2017 onder andere een ‘virtual reality hand controller, een slimme deken en voetzolen met sensoren speciaal voor hardlopers’ een plekje in het Eindhovense Lab krijgen.

Samenwerking

Volgens Hol spot zijn bedrijf de broodnodige beginnende bedrijfjes in samenwerking met incubators en accelerators. “Wij hebben nu al contact met bijvoorbeeld High Tech XL , de High Tech Campus Eindhoven, YES!Delft, Brainport Eindhoven en Startup Amsterdam.” Hij wil zich echter niet beperken tot die clubs. Ook startende ondernemers die zelfstandig bezig zijn, kunnen bij MediaMarkt aankloppen. En ook startups die niet in Nederland zijn gevestigd, mogen langskomen wat Hol betreft: “Wij hebben bijvoorbeeld contact met een startup uit Litouwen.” In de Belgische MediaMarkt-vestiging gaat het bedrijf nog een stapje verder dan ‘alleen maar’ het tonen van innovatieve producten. Een bedrijfje dat een portable pomp op de markt wil brengen, start tegelijkertijd met een crowdfunding-campagne op Indiegogo. Volgens Hol is het niet ondenkbaar dat iets dergelijks ook in de Eindhovense vestiging gaat gebeuren.

Adviesfunctie

Het bieden van een fysieke ruimte voor startende bedrijfjes en hun producten is niet het enige waar MediaMarkt in wil faciliteren, zegt Jeroen Hol desgevraagd. “Onze Duitse holding helpt startups al actief met het vermarkten van hun producten. Denk aan advies op het gebied van de juiste verpakking of logistiek. Of wij ook in hen investeren? In principe doen wij dat alleen als er sprake is van een product dat voor onze eigen bedrijfsvoering is te gebruiken. Het gaat dan niet om een product dat eventueel via onze winkels kan worden verkocht.”

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *