Marcel Kool Vodafone

De wereld volgepropt met sensoren en andere hardware: het is de Internet of Things-belofte. Al die apparaten communiceren onderling en met een thuisbasis en sturen relevante gegevens. Op basis van die data worden (al dan niet geautomatiseerd) beslissingen genomen. De wereld wordt er beter door, als wij de experts mogen geloven.

Al die informatie moet echter van A naar B worden vervoerd. En dat is een kolfje naar de hand van operators: zowel de ‘traditionele’ als de nieuwe, geheel op IoT-gerichte, varianten. Welke operators zijn er in Nederland met IoT actief? En wat zijn hun concrete plannen? De komende tijd legt IoT Journaal de verschillende operators langs de IoT-maatlat. T-Mobile Nederland beet het spits af, gevolgd door KPN. Nu is het tijd voor VodafoneZiggo.

Operator Vodafone heeft nogal een geschiedenis als het gaat om de voorloper van The Internet of Things: Machine-to-Machine Communications. Het Britse bedrijf gaat in het IoT-tijdperk onverdroten door met het aan elkaar koppelen van apparaten. Tijd om Marcel Kool, country manager IoT Vodafone Nederland, eens te vragen naar de allesomvattende IoT-visie van zijn werkgever.

‘Bewuste keuze voor NB-IoT’

Vodafone (in Nederland onderdeel van VodafoneZiggo na de samensmelting met kabelaar Ziggo) is aardig bezig met The Internet of Things. Waar het eerst wat achter leek te lopen in Nederland als het ging om een speciale IoT-netwerkinfrastructuur, heeft het begin dit jaar een dot gas erbij gegeven. De operator is namelijk begin dit jaar in Nederland aan de slag gegaan met de uitrol van een eigen NarrowBand-Internet of Things netwerkinfrastructuur (NB-IoT). De implementatie hier staat overigens niet op zichzelf, maar maakt deel uit van een bredere, Europese, uitrol. Naar verwachting zou het bedrijf in september  dit jaar over een landelijk dekkend NB-IoT netwerk kunnen beschikken. Over de fusie met kabelaar Ziggo hebben wij het nog niet gehad. Voegt het eigenlijk wel wat toe als het gaat om de IoT-activiteiten van Vodafone in Nederland. Marcel Kool: “Zeker. Denk aan bijvoorbeeld de vaste internettoegang en de WiFi-diensten. Dat vult goed aan.”

Waarom heeft Vodafone eigenlijk voor NB-IoT gekozen, Marcel Kool? “Het was een bewuste keuze. Wij werken altijd met industriestandaarden in ons portfolio, dat geldt ook voor Internet of Things. NB-IoT is door het 3GPP-standaardisatieplatform gecertificeerd, dus dat maakte voor ons de keuze eenvoudig. Daarbij is het een veilige manier voor datacommunicatie én het kan deel uitmaken van ons bestaande netwerk. Dat laatste vereenvoudigt de uitrol en het beheer. Let wel: voor ons is NB-IoT, in tegenstelling tot onze concurrenten, een toevoeging aan onze bestaande IoT-connectiviteitsplatformen.”

Automotive sector

De van origine Britse operator heeft zijn kaarten al een behoorlijke tijd geleden Internet of Things gezet, destijds nog simpelweg als ‘M2M’ bekend. Dat gaat verder dan ‘alleen maar’ de connectiviteit, zegt Kool. “Wij hebben bijvoorbeeld in 2014 het Italiaanse Cobra Automotive Technologies overgenomen. Zij leverden destijds al telematics-oplossingen voor autofabrikanten. Die overname was eigenlijk één van de eerste stappen die wij hebben gezet om connected diensten en producten te kunnen gaan verkopen.”

Marcel Kool Vodafone

“De huidige IoT-markt is erg gefragmenteerd. Iedereen probeert vanuit zijn eigen expertise ook aanpalende gebieden te bestrijken. Operators vertrekken vanuit de connectiviteit en softwaremakers benaderen het vanuit hun applicaties, om maar eens twee voorbeelden te geven. En dat geldt ook voor ons: het is niet onze ambitie om alleen de connectiviteit te leveren voor IoT-oplossingen. Dat is onze basis. Maar tegelijkertijd hebben wij goed door dat het maar een klein percentage is van de totale omzet die er in de IoT-markt valt te halen. Wij zijn continu bezig om daar bovenop connected diensten en producten aan ons portfolio toe te voegen. Denk aan cloud computing, hosting en analytics. Op groepsniveau bieden wij al dergelijke diensten aan, ook in samenwerking met partijen als Microsoft en Amazon. Die capaciteit hebben wij in huis. Inclusief eigen datacenters. Of wij die al in Nederland hebben? Nog niet. Verder kan ik daar niets over zeggen.”

Een andere manier om geld te verdienen met IoT, anders dan het verkopen van pure datacommunicatie-abonnementen, is wat Kool betreft het vermarkten van mobiele netwerkdata die Vodafone vergaart. “Het gaat dan om geanonimiseerde geaggregeerde netwerkinformatie, die wij nu al verkopen aan een Nederlandse partner, Mezuro, die op basis daarvan weer diensten op het gebied van mobiliteitsinformatie aan derde partijen levert. Het betreft hier historische informatie, met andere partijen werken wij ook al aan real time toepassingen.”

 

‘Jonge puber’

Het moet zich nog allemaal gaan uit ontwikkelen voor Vodafone en de andere operators. Eén ding staat vast: zij leveren in ieder geval de basis voor Internet of Things. Het is een groeimarkt die nog in een relatief vroeg stadium verkeert. Toch, Marcel Kool? “Hoe ik de IoT-markt in Nederland zie? Je zou het een jonge puber kunnen noemen.”

Talking Heads’-versie

Benieuwd naar de ‘Talking Heads’-versie van het gesprek met de hoogste IoT-baas van VodafoneZiggo? Daar heeft onze eigen camera journalist Fred zorg voor gedragen. Videootje!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *