De retailsector gaat wereldwijd stevig op Internet of Things-technologie inzetten om de ‘klantbeleving’ in winkels te verbeteren. Dat blijkt uit een recent onderzoek uitgevoerd door de Amerikaanse in retail gespecialiseerde ICT-leverancier Zebra Technologies. Het twaalf pagina’s tellende rapport (1,1 Mb, PDF) hebben wij hier voor u klaar staan.

Volgens het Zebra-onderzoek is maar liefst 70 procent van de retailers van plan om in 2021 ‘substantiĆ«le’ investeringen in IoT-oplossingen te hebben gepleegd. Machine learning komt overigens op de tweede plaats (met 68 proent) als het gaat om investeringen. Retailers zien IoT niet alleen als een geschikte technologie voor de winkelvloer: ook de logistieke kant van de detailhandel wordt genoemd als ‘ideaal’ voor de inzet van IoT-oplossingen.

retailer-investment-plans-including-IoT-1

Op maat gesneden aanbiedingen

De combinatie van IoT en localisatie-technologie (denk aan bijvoorbeeld beacons in winkels) wordt door retailers eveneens ‘zeer interessant’ genoemd. Sterker nog: in 2021 is 79 procent van hen al aan de slag met dergelijke oplossingen. Het stelt de winkeliers allereerst in staat om te ‘zien’ welke klanten er binnen komen, waarna zij bijvoorbeeld op maat gesneden aanbiedingen naar de smartphones van de bewuste klanten kunnen sturen.

 

 

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail