Einride IoT 5G Zelfrijdende vrachtwagen

5G Update: Van angst voor miljardendans rond frequenties tot zelfrijdende vrachtwagens

door Redactie IoT Journaal8 november 2018

De een na de andere operator laat van zich horen over de aankomende 5G-netwerkinfrastructuur, de snellere opvolger van het huidige 4G-netwerk voor draadloze communicatie. De nieuwe standaard belooft niet alleen hogere snelheden voor de doorvoer van mobiele data: het moet ook grootschalige IoT-oplossingen zoals zelfrijdende auto’s en slimme fabrieken faciliteren. IoTJournaal houdt u daarom op de hoogte van het 5G-nieuws. Ditmaal beginnen wij bij de angst van de telecomindustrie voor miljardenuitgaven tijdens frequentieveilingen. Om te eindigen bij IoT-proeven in Zweden.

Overheden wereldwijd moeten niet bezwijken voor de verleiding om miljarden te verdienen met veilingen waarin spectrum voor 5G wordt verkocht aan de hoogste bieders. Dat zou namelijk de snelle uitrol van de nieuwe standaard voor mobiele data- en spraakcommunicatie danig kunnen vertragen. Daarvoor waarschuwt de GSMA, de belangenclub van operators en (toe)leveranciers die actief zijn in de mobiele telecommarkt, in een officieel schrijven. De club breekt ook een lans voor betere en nauwere samenwerking tussen overheden en operators als het gaat om de verdeling van frequentieruimte. “Operators hebben dringend meer spectrum nodig zodat zij in staat zijn om de grote verscheidenheid aan diensten te bieden waar 5G het fundament voor biedt. Daar moeten overheden ook rekening mee houden”, aldus Brett Tarnutzer, Head of Spectrum bij de GSMA. Volgens de club zal het gebruik van 4G in Europa overigens nog groeien tot 2023. Daarna moet 5G een Europese vlucht gaan nemen, aldus GSMA: de verwachting is dat er hier in 2025 zo’n 203 miljoen 5G-verbindigingen actief zijn (circa 29 procent van alle mobiele connecties in Europa).

Operator Three pompt 2 miljard pond in 5G

De Britse mobiele operator Three (onderdeel van CK Hutchison Holdings uit Hong Kong) heeft laten weten dat het de komende tijd in totaal 2 miljard pond investeert in het bouwen en uitrollen van een eigen landelijk 5G-netwerk. Het bedrijf, de vierde grootste aanbieder van mobiele data- en spraakdiensten in Groot-Brittannië met 9,9 miljoen klanten, heeft nog geen exacte introductiedatum voor zijn 5G-diensten gegeven. De verwachting is echter dat Three tot één van de eersten met 5G zal behoren in Groot-Brittannië, aangezien het bedrijf ook het meeste 5G-gerelateerde spectrum heeft weten binnen te slepen tijdens de laatste frequentieveiling. Experts denken dat de eerste 5G-diensten in het Verenigd Koninkrijk in het eerste kwartaal van 2019 het licht zullen zien.

5G & autonoom rijdende vrachtwagens

In een Zweedse vestiging van het Duitse logistieke concern DB Schenker is een proef gestart met autonoom rijdende elektrisch aangedreven vrachtwagens. Als basis voor de datacommunicatie met de voertuigen dient een speciaal voor dat doel gebouwd 5G-netwerk. De test is overigens een volledig Zweeds feestje: netwerkleverancier Ericsson en operator Telia nemen de 5G-kant voor hun rekening, terwijl fabrikant Einride de vrachtwagens levert. De bedoeling van de proef is om uiteindelijk te komen tot een vloot van zelfrijdende vrachtwagens die DB Schenker kan inzetten voor het transport over de weg. Benieuwd hoe het een en ander eruit ziet in de praktijk? Dat treft: wij hebben daar een keurig filmpje over.

 

 

 

 

 

 

 

twittergoogle_pluslinkedinmailtwittergoogle_pluslinkedinmail