5G Update: Van China tot ‘connected’ autobanden

by Redactie IoT Journaal28 november 2019

Nu 2019 over ruim een maand verleden tijd zal zijn, komt het tijdstip van de introductie van 5G in Nederland met rasse schreden dichterbij. 2020 moet ook in Nederland het jaar worden van deze opvolger van het huidige 4G-netwerk voor draadloze communicatie. De belofte van 5g houdt meer in dan ‘alleen maar’ sneller up- en downloaden via de smartphone. Het wordt bijvoorbeeld gezien als de gedroomde netwerkinfrastructuur voor grote en complexe IoT-oplossingen zoals zelfrijdende auto’s en slimme fabrieken. Vandaar dat IoTJournaal u op (on)gezette tijden de belangrijkste en meest opmerkelijke nieuwtjes over de nieuwe mobiele standaard brengt. In deze editie: van de eerste 5G-abonnementstarieven in China tot de eerste ‘5G-connected’ autoband.

De introductie van de eerste commerciële 5G-netwerken in China is inmiddels een feit. Daar zijn de drie grootste operators in dat land – China Mobile, China Telecom en China Unicom – zijn eind oktober van dit jaar al mee gestart. Inmiddels gaat het om zo’n 50 steden (waaronder de hoofdstad Beijing). In totaal is het uiteindelijk te bedienen gebied circa 9,5 miljoen vierkante kilometers groot, met zo’n 817 miljoen mensen die nu al een 4G-abonnement hebben en potentieel kunnen overstappen op de nieuwe standaard. Dat de interesse van de Chinezen op voorhand al groot was, blijkt wel uit het feit dat er zo’n 10 miljoen Chinezen zich bij voorbaat al hadden ingeschreven voor een 5G-abonnement. En nu komt er mondjesmaat ook wat meer duidelijkheid over de soorten abonnementen en daarmee samenhangende tarieven. De verschillen tussen de drie operators zijn op dat gebied niet zo enorm groot. Alle bieden zij bijvoorbeeld instapabonnementen aan voor omgerekend 16 euro per maand. Voor dat bedrag krijg je een belbundel van 500 minuten plus een databundel van 30 GB met een maximale downloadsnelheid van 300 Mbps. De voordelen van 5G komen echter pas tot hun recht in de duurste abonnementsvormen. Bij een maandelijkse betaling van zo’n 76 euro, wordt de databundel namelijk opgehoogd tot 300 GB met een maximale downloadsnelheid van 1 Gbps.

Ondertussen in Groot-Brittannië

Ook in Groot-Brittannië zijn er al de nodige commerciële 5G-netwerken beschikbaar. Zoals die van operator O2. De operator (een dochter van het Spaanse telecomconcern Telefónica) gebruikt zijn netwerkinfrastructuur ook om zakelijke gebruikers op een andere manier dan via telefoonabonnementen naar zich toe te trekken. Bijvoorbeeld door in Londen een testbaan te bouwen waar autonoom rijdende vrachtwagens met een combinatie van IoT en 5G worden uitgerust. De bedoeling is om te kijken hoe die combi kan leiden tot minder uitstoot van Co2. De eerste schattingen zijn dat zelfrijdend vrachtvervoer – na grootschalige uitrol – jaarlijks zo’n 370.000 ton aan Co2-uitstoot kan besparen. Het is nog niet bekend wanneer er in grotere getale autonoom rijdende vrachtwagens op de Britse wegen te zien zullen zijn.

Slimme autobanden

Om nog even bij slim wegverkeer te blijven: 5G is inmiddels ook in autobanden opgedoken. Die combinatie komt uit de koker van de Italiaanse fabrikant Pirelli. Het bedrijf heeft onlangs ‘World-first enhanced Advanced Driver Assistance System Tire’ het licht laten zien. Met andere woorden: een autoband uitgevoerd met sensoren én 5G-connectiviteit. Het doel van deze noviteit is om bestuurders real-time informatie te geven over zaken als wegconditie en grip. De eerste test van deze ‘Cyber Tire’ werd gehouden op het dak van een voormalige Fiat-fabriek in de Italiaanse plaats Lingotto. Dat dak was ooit gebouwd als fabriekstestbaan voor Fiat-modellen. Inmiddels dient het gebouw onder andere als winkelcentrum.

De slimme Pirelli-banden gaven op de Lingotto-testbaan informatie over het wegdek door aan de bestuurder. Zo kon worden voorkomen dat de auto – in dit geval een Duitse Audi – ten prooi viel aan kunstmatig opgewekte aquaplanning. Hoe dat in de praktijk werkt? Daar heeft Pirelli een overzichtelijke infographic over gemaakt.

Pirelli IoT 5G autoband