Michigan autonomous car

Amerikaanse staat Michigan claimt eerste te zijn met regelgeving voor zelfrijdende auto’s

by Paul13 december 2016

De bestaande wetgeving vormt één van de grootste obstakels (los van de technische uitdagingen) voor de invoering van de echte zelfrijdende auto. Zo zeggen de experts tenminste. Dat heeft de Amerikaanse staat Michigan zich terdege aangetrokken: het heeft een paar dagen geleden als eerste in de Verenigde Staten specifieke regelgeving voor ‘autonomous driving‘ geïntroduceerd.

De nieuwe regelgeving laat het onder andere toe dat er in de staat Michigan gebruikt wordt gemaakt van het publieke wegennet voor proeven met zelfrijdende auto’s. Verder zijn er in de kersverse wetgeving voorzieningen getroffen voor taxidiensten en autodeeldiensten die met zelfrijdende auto’s de markt willen op gaan. Ook is vastgelegd aan welke eisen fabrikanten moeten voldoen om dergelijke auto’s aan het grote publiek te mogen verkopen. Michigan ligt in het middenwesten van de Verenigde Staten en telt krap 10 miljoen inwoners. De staat is met een oppervlakte van zo’n 250.493 vierkante kilometers circa zes maal zo groot als Nederland (41.543 km²). Zo’n 41,3 procent van Michigan bestaat uit watergebieden (meren).

Detroit in oude glorie herstellen

Rick Snyder, de Republikeinse zakenman die sinds 2011 het ambt van gouverneur in Michigan bekleedt, heeft grootste connected car-plannen voor zijn staat. “Michigan is het mondiale centrum voor de ontwikkeling van automotive technologie. Dat laten wij weer eens zien door de introductie van richtlijnen en standaarden voor zelfrijdende auto’s.” De gouverneur doelt daarmee op de stad Detroit, dat ooit daadwerkelijk het epicentrum van de Amerikaanse autowereld was. Tegenwoordig is de stad echter nog maar een schaduw van zichzelf. Zowel op het gebied van autoproductie als de ontwikkeling van autotechnologie is Detroit op een zijspoor gezet. Voor dat laatste element heeft met name de staat Californië (met Silicon Valley als middelpunt) inmiddels het stokje van Michigan overgenomen. Snyder lijkt er echter op gebrand om Detroit weer in zijn oude glorie, zij het met een moderner tintje, te laten herrijzen.

Nederland wil ‘vooraanstaande rol’ spelen

In Nederland heeft de overheid al te kennen gegeven dat het binnen de Europese Unie een ‘vooraanstaande rol’ wil spelen op het gebied van zelfrijdende auto’s. Zo is er begin 2015 regelgeving doorgevoerd waardoor er – na afgifte van een ontheffing – proeven met dergelijke auto’s mogelijk worden op het Nederlandse wegennet. Ook heeft Nederland eerder dit jaar, tijdens het voorzitterschap van de EU, het initiatief genomen om de diverse EU-ministers van transport en vervoer een verklaring te laten ondertekenen waarin zij beloven met regelgeving voor zelfrijdende auto’s op de proppen te komen. Deze zogenoemde ‘Declaration of Amsterdam, ‘Cooperation in the field of connected and automated driving’ is hier te downloaden (PDF, 286 Kb).

De Nederlandse overheid heeft tijdens de Eurotop in Amsterdam zelfs een heus (Engelstalig) filmpje laten maken over de zelfrijdende auto. Videootje!