Apple blijft achter in verkoop slimme horloges

by Paul19 februari 2016

De wereldwijde markt voor zogenoemde ‘wearables’ (van slimme schoenen tot smart watches) groeit in 2016 minder hard dan eerder verwacht, voorspelt het Britse onderzoeksbureau CCS Insight. Vorig jaar was CCS Insight nog optimistisch gestemd, maar het heeft nu zijn verwachtingen voor 2016 met krap 1 miljard euro naar beneden bijgesteld.

De verwachte kleinere groei komt vooral door fabrikant Apple. Diens Apple Watch blijkt niet zo populair als eerder werd aangenomen. Weliswaar heeft het bedrijf geen cijfers gegeven van het aantal verkochte smartwatches in 2015, maar marktonderzoeksbureau CCS Insight gaat uit van circa 9 miljoen stuks die wereldwijd over de toonbank zijn gegaan. Eerder had het bureau een verwachting van 20 miljoen verkochte Apple Watches afgegeven. De lager dan voorspelde Apple Watch-verkoop levert de fabrikant overigens nog steeds een stevig mondiaal marktaandeel van 41 procent van alle verkochte slimme horloges (22 miljoen stuks) op, aldus CCS Insight.

De marktonderzoeker schat de totale markt voor wearables in 2015 op rond de 123 miljoen apparaten en circa 12,6 miljard euro omzet. Vijf jaar later moeten die cijfers op respectievelijk 411 miljoen stuks en 34 miljard dollar omzet uitkomen. CSS Insight zet zijn kaarten voor de komende tijd met name op de ontluikende markt voor Virtual Reality-apparaten die in combinatie met een smartphone of tablet computer worden gebruikt. In 2015 zijn er daarvan krap 5 miljoen van verkocht. De verwachting is echter dat de totale VR-omzet eind 2016 op bijna 1 miljard dollar zal komen te liggen.

Wearables forecast

Proudly powered by: qm_logo150