Smartwatch Apple

‘Apple blijft mondiale marktleider smartwatch-verkoop in Q1 2022’

by Redactie IoT Journaal13 juni 2022

Marktonderzoeker Counterpoint uit Hong Kong houdt op kwartaalbasis de vinger aan de pols als het gaat om de verkoop van slimme horloges (‘IoT op de pols’). In de meest recente versie van zijn Global Smartwatch Tracker heeft het de eerste drie maanden van 2022 in kaart gebracht. Conclusie: er werd in die periode wereldwijd 13 procent meer aan smartwatches verkocht. In aantallen uitgedrukt, komt dat neer op 33,7 miljoen stuks. De markt blijft maar groeien en dat voor de vijfde keer op rij.

In 2021 was Apple de onbetwiste marktleider, al moest het wel wat marktaandeel prijsgeven (van 32,9 procent in 2020 naar 30,1 procent in 2021) aan het Zuid-Koreaanse Samsung. In het eerste kwartaal van 2022 is die titanenstrijd beslecht in het voordeel van Apple. Het Amerikaanse concern wist maar liefst 36 procent van alle wereldwijd verkochte smartwatches voor de rekening te nemen. Samsung bleef op 10 procent steken. Net als in heel 2021, was ook in de eerste drie maanden van 2022 het Chinese Huawei nummer drie in de lijst, met een – onveranderd – mondiaal marktaandeel van 7 procent. Benieuwd naar hoe de smartwatch-verkoop gedurende het eerste kwartaal van 2022 in de verschillende werelddelen is gegaan? Dat en meer is terug te vinden in de infographic van Counterpoint.

Smartwatch-Q1-2022 IoT