Twee oliestaten claimen elk de eerste te zijn met een commerciële uitrol van 5G, de opvolger van de huidige standaard voor mobiele tele- en datacommunicatie. Zowel de Verenigde Arabische Emiraten als Qatar hebben zich de mondiale primeur toegeëigend. 5G wordt gezien als een netwerkstandaard die ook de nodige impact kan hebben op Internet of Things-toepassingen, zoals de zelfrijdende auto.

Operator Ooredoo uit Qatar laat weten dat zijn 5G-netwerk gebruik maakt van de 3,5 GHz frequentieruimte. Dat is meteen ook het enige dat het bedrijf los laat over zijn 5G-introductie. Het geeft geen verdere informatie over prijzen, beschikbaarheid, snelheden, beschikbare 5G-hardware en de gebruikte technologie. Wel is duidelijk dat de operator al sinds 2016 bezig geweest met 5G-proefprojecten. Collega-operator Etisalat uit de Verenigde Arabische Emiraten geeft evenmin veel feitelijke onderbouwing voor zijn claim. Het enige dat er bekend is gemaakt over de 5G-uitrol (los van de aankondiging daarvan en de gebruikte 3,5 GHz frequentieruimte) is dat er in december 2017 al een ‘pre-launch’ 5G-netwerk in delen van het land geactiveerd was. Daarnaast belooft Etisalat dat het de eerste operator zal zijn met ‘commercieel verkrijgbare 5G-hardware’ (zoals smarpthones). Naar verwachting, moeten dergelijke spullen in 2019 op de markt komen. De operator schermt verder met (niet onderbouwde) snelheden van meer dan 1,5 Gbps. Overigens is dat weer geen wereldschokkende primeur: in 2017 hebben de Oostenrijkse operator A1 en netwerkleverancier Nokia in januari dit jaar al een succesvolle test uitgevoerd waarbij er op een 5G-netwerkprototype 1,5 Gbps werd gehaald.

Sneller en beter

De 5G-standaard belooft down- en uploadsnelheden die zo’n tien keer hoger liggen dan wat er nu mogelijk is met 4G. Daarnaast kent het een zeer geringe vertraging bij het ontvangen en verzenden van data, ook wel ‘latency’ genoemd. Dat is nu nog, bij 4G en oudere standaarden voor mobiele dataoverdracht, te hoog. Zo hoog zelfs dat voor bijvoorbeeld de echte zelfrijdende auto het letterlijk vragen om ongelukken zou zijn als er voor de datatransmissie 4G zou worden gebruikt. In de praktijk zou het namelijk betekenen dat op het moment dat een auto remt, de auto daarachter te laat een seintje zou krijgen van die remactie.

En hoe zit het elders met frequentieruimte?

In diverse landen zijn operators druk bezig met het voorsorteren op de komst van 5G. Een belangrijk onderdeel daarbij is het verkrijgen van draadloze frequentieruimte. In onder andere Frankrijk en Groot-Brittannië is men op dat vlak al zover. De Britse overheid heeft bijvoorbeeld in april dit jaar een frequentieveiling georganiseerd waarbij er door operators in totaal ruim 1,5 miljard euro (1,35 miljard Britse ponden) is neergeteld. De Nederlandse overheid organiseert volgend jaar weer een veiling van de mobiele frequentieruimte. In 2012 was de laatste grootschalige veiling. De overheid kreeg toen in totaal een bedrag van 3,8 miljard euro op de bankrekening gestort door operators KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone. Benieuwd naar hoe het wereldwijd zit met operators en 5G? De GSMA (mondiale branchevereniging van partijen in de mobiele tele- en datacommunicatiemarkt) heeft er enige tijd geleden een aardig overzicht over gemaakt. Zie hieronder!

5G GSMA IoT Mondiaal

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail