Saab Cabrio Challenge 2006

‘Big Data uit connected cars levert 750 miljard dollar op in 2030’

by Paul4 oktober 2016

Autofabrikanten zitten op een onvermoede goudmijn: de door connected cars verzamelde Big Data. In 2030 wordt de exploitatie van die gegevens een wereldwijde business van een kleine 750 miljard dollar, zo voorspelt het organisatieadviesbureau McKinsey in een rapport. Het zijn echter niet alleen de autofabrikanten die geld gaan verdienen aan de auto-data: volgens het rapport zullen diverse andere partijen er financieel van gaan profiteren. Het slechte nieuws? De automobilist zit daar – naar alle waarschijnlijkheid – niet bij.

“Monetizing car data: New service business opportunities to create new customer benefits”, heet het McKinsey-rapport. Voor de liefhebbers: wij hebben de PDF (4 Mb groot) hier klaar staan gratis download. De samenstellers zien onderscheid tussen de diverse autofabrikanten: niet ieder producent is al klaar om een financieel slaatje te slaan uit de data die in hun auto’s wordt verzameld. Volgens McKinsey bevinden de Amerikaanse fabrikanten Ford  en Tesla zich in de voorhoede. Mark Fields, de CEO van Ford, heeft daar laatst nog publiekelijk blijk van gegeven door zijn bedrijf te omschrijven als ‘autofabrikant en databedrijf’. Tesla is eveneens druk bezig om informatie (al dan niet real time) die in zijn auto’s wordt verzameld te verwerken. In de eerste instantie wordt die data toegepast om het semi-autonoom rijden van de Tesla’s te verbeteren.

TomTom

De McKinsey-onderzoekers geven een concreet voorbeeld van de ‘andere partijen’ die geld met de automative data kunnen gaan verdienen. Zij wijzen op bedrijven die bijvoorbeeld real time informatie over lege parkeerplaatsen in stedelijke gebieden aan automobilisten ter beschikking stellen. Eén van die bedrijven is het Nederlandse TomTom. Het heeft vandaag aangekondigd dat het een dergelijke dienst (‘On-Street Parking Service’) gaat aanbieden in Amsterdam. Daarnaast zijn het de traditionele ICT-partijen die van de verwachte Big Data-boost gaan profiteren: denk aan hostingbedrijven, systemintegrators en softwareproducenten.

Data integratie

Er zijn echter ook nog hobbels op het pad naar het beloofde Big Data-land, aldus McKinsey. De diverse nationale regelgeving op het gebied van privacy is daar één van. Zo gelden er in Duitsland en Nederland relatief strengere privacy-regels dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Het eigendom van de data is een tweede hobbel: is de automobilist (die het voertuig heeft gekocht) de eigenaar? Of is het de verzekeringsmaatschappij of het leasebedrijf? Of ligt het eigendom bij de oorspronkelijke fabrikant van de auto? Ook de kwaliteit van de data en de integratie van de verschillende datatypen kan voor hoofdbrekens zorgen, al zegt McKinsey daarover dat het een probleem is dat door huidige ICT-middelen kan worden verholpen.

TomTom heeft alvast een flimpje gemaakt over zijn On-Street Parking Service. Videootje!