Hyundai CES 2017

CES 2017: Auto’s en IoT gaan in hand in hand

by Paul6 januari 2017

Het zal u misschien zijn opgevallen: de grootste elektronicabeurs ter wereld is in volle gang. Wij hebben het over de Consumer Electronics Show (CES) in het Amerikaanse Las Vegas. Voor een groot deel is het IoT-nieuws dat de klok slaat. Met de autobranche als één van de koplopers. Wij maakten een selectie van het nieuws voor u.

Het overgrote deel van de autonieuwtjes op de CES heeft betrekking op de introductie van modellen die (semi-)autonoom rijden. De ‘connected car‘. Om met het Duitse Audi te beginnen: die fabrikant heeft tijdens de show een combinatie van autonoom rijden én kunstmatige intelligentie-toepassing laten zien in zijn Q7, het duurste Sports Utility Vehicle (SUV) van het merk. De Q7-eigenaar legt een aantal testritten op een afgesloten parcours af, waarbij de auto ‘leert’ hoe er in diverse omstandigheden door de menselijke bestuurder wordt gereageerd. Vervolgens kan de Audi die reacties repliceren als er zich een dergelijke situatie aandient.

Hyundai let op uw gezondheid

De Zuid-Koreaanse fabrikant Hyundai zoekt het toekomstige omzetgeluk niet alleen in autonoom rijdende auto’s, zo blijkt tijdens de CES. Het bedrijf ziet ook emplooi in andere toepassingen. Zoals een auto-interieur dat met behulp van sensoren over de gezondheid van de inzittenden waakt. Of de koppeling van de ‘smart home’ met de auto (‘Mobility Vision Concept’). Daarvoor werkt de fabrikant overigens samen met het ICT-concern Cisco. Hoe dat werkt? We laten even Hyundai zelf aan het woord:

‘Door de auto te plaatsen op een ‘docking station’ integreert de auto zichzelf in de woonkamer en wordt daarmee onderdeel van de leefomgeving. Vanaf dat moment kan een auto entertainmentfuncties streamen naar andere slimme huishoudelijke apparaten, de lucht in huis koelen of verwarmen en dienen als generator in noodgevallen. In dat laatste geval schakelt de brandstofcel van de Mobility Vision Concept in om het huis van stroom te voorzien.’

Ford en Amazon

Op de stand van het Amerikaanse Ford was hét grote nieuws de deal die het bedrijf heeft gesloten met Internet-gigant Amazon. Het duo maakte bekend dat er een koppeling komt tussen de slimme digitale assistent Alexia/Echo voor thuisgebruik én Fords Sync-infotainment systeem dat in de diverse modellen van de autofabrikant wordt geleverd. Wat dat moet opleveren? Bijvoorbeeld dat de Ford-bezitter ‘s morgens thuis bij het eerste kopje koffie via de Amazon Echo opvraagt hoe het met de acculading van de auto staat. Enfin, kijk zelf maar. Videootje!

BMW: bestuurder wordt passagier

Bij het Duitse BMW wordt vooralsnog vol ingezet op zelfrijdende auto’s. De fabrikant laat tijdens de CES een prototype (feitelijk een upgrade van een model uit de bestaande 5-serie van het merk) dat zelfstandig de weg kan vinden in een groot deel van de mogelijke verkeerssituaties. Aardig detail is daarbij dat de zelfrijdende auto is uitgerust met een ‘passenger mode’: de bestuurder wordt dan een passagier die bijvoorbeeld een videootje kan bekijken terwijl de auto zich van A naar B beweegt. Het duurt echter nog even voordat een dergelijke BMW het straatbeeld op gaat sieren. Volgens de fabrikant moeten wij tot 2021 wachten.

Honda’s visie op mobiliteit

Op de CES-stand van Honda staat dit jaar een fonkelnieuw studiemodel te pronken: de New Electric Urban Vehicle (kortweg Neu-V). Het elektrisch aangedreven voertuig maakt deel uit van Honda’s ‘Cooperative Mobility Ecosystem-concept‘, waarbij kunstmatige intelligentie, IoT, robotica én mobiliteit hand in hand moeten gaan. De Japanse fabrikant heeft in de Neu-V alvast wat van die snufjes ingebouwd. Zo is de auto in staat om – bij inactiviteit – elektriciteit ‘te verkopen’ aan de energieleverancier en kan het door de eigenaar beschikbaar worden gesteld als deelauto.

Volvo & Skype for Business

Ook vlak voor de CES was er al ‘connected autonieuws’. Van Volvo om precies te zijn. Het Chineese/Zweedse merk kondigde net voor de jaarwisseling al aan dat het zijn kersverse topmodel (de S90) gaat uitrusten met Skype for Business, Unified Communications-software van producent Microsoft. Hiermee kunnen de inzittenden van de Volvo-limousine ‘gewoon’ bellen (via het internet), aan videoconferences meedoen en ook andere zaken afhandelen (zoals mail en agenda). Zien hoe dat in de praktijk werkt? Videootje!

Meer weten over connected cars? Wij hebben er al het nodige over gepubliceerd. Klikt u maar!