Aloys Knegting CIO AkzoNobel

CIO Talk: Aloys Kregting (CIO AkzoNobel) over IoT en de rol van de CIO

door Redactie IoT Journaal29 januari 2019

“Wij hebben een passie voor verf”, zegt de Nederlandse verfgigant AkzoNobel over zichzelf op de corporate website. En daar is geen woord van gelogen. Het in 1792 opgerichte bedrijf is wereldwijd bekend met merknamen als Dulux Sikkens en Interpon. Om zijn leidende marktpositie te behouden, heeft AkzoNobel sinds jaar en dag innovatie hoog in het vaandel staan. Niet alleen als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe producten, maar door de inzet van IT-technologieën. Zoals Internet of Things, zegt Chief Information Officer Aloys Kregting, in een exclusief interview met IoTJournaal. Hij trapt een nieuwe reeks af waarin CIO’s over hun strategie en de toepassing van IoT bij hun organisatie vertellen.

Eerst maar eens een paar ‘facts & figures’ over AkzoNobel: het heeft vestigingen in 80 landen, biedt werk aan circa 35.000 mensen en behaalde in het gebroken boekjaar 2017 een winst van 1,525 miljard euro bij een omzet van 14,575 miljard. Bij het concern is Aloys Kregting sinds februari 2016 als Chief Information Officer wereldwijd eindverantwoordelijk voor de IT. Hij mag gerust een gelouterde veteraan op IT-gebied worden genoemd. Niet alleen wat zijn carrière betreft (CIO bij onder andere DSM en Royal Numico), maar ook door de erkenning van zijn verdiensten: hij werd maar liefst tweemaal tot CIO of the Year (2007 en 2011) gekozen door het vakblad CIO Magazine. Naast zijn CIO-rol bij AkzoNobel, is Kregting ook actief als lid van de Raad van Commissarissen van IT-dienstverlener Ordina en De Volksbank.

‘Chief Imagination Officer’

IoTJournaal sprak Aloys Kregting in het hoofdkantoor van AkzoNobel aan de Amsterdamse Zuid-As. Er kwamen onderwerpen aan bod zoals de rol van de CIO bij een multinational als AkzoNobel, welke plek Internet of Things in de strategie van het bedrijf heeft, hoe IoT wordt toegepast én hoe het vak van CIO zich ontwikkelt. “Eén van de belangrijkste dingen die je als CIO kunt doen, is het bedrijf meer verbeeldingskracht helpen krijgen. De grootste belemmering die ik bij veel organisaties zie, is dat er een gebrek aan verbeelding, ‘imagination’, is. Misschien moeten wij als CIO’s geen Chief Information Officer zijn, maar juist de jas aantrekken van een Chief Imagination Officer‘.”

twittergoogle_pluslinkedinmailtwittergoogle_pluslinkedinmail