Zelfrijdende auto Mercedes

Discussie in Australië over overheidstoegang tot IoT-data voertuigen

by Redactie IoT Journaal2 juni 2021

Connected cars’ worden ook wel ‘IoT op wielen’ genoemd. De met internet verbonden systemen in de voertuigen zijn dan ook mooie voorbeelden van wat je met IoT als basistechnologie kunt. Met de in het voertuig vergaarde data als de echte schat. Maar van wie zijn die gegevens? En wie mag er allemaal in grasduinen? In Australië is bijvoorbeeld de discussie losgebarsten over de vraag of de overheid er iets mee mag doen. Het tussentijdse resultaat is een lijvig discussiedocument gevat dat door de onafhankelijke IoT-vereniging IoT Alliance Australia is vervaardigd. Het document is te downloaden via IoT Journaal (104 pagina’s, 2,13 Mb, PDF).

“Data zijn het nieuwe goud.” Die opmerking is u vast al een keer opgevallen in diverse publicaties en presentaties. Het is ook overheden opgevallen. Zoals die in Australië. Daar wil de overheid graag gebruik kunnen maken van de gegevens die door connected voertuigen worden gegenereerd. Maar wie moet daar nu toestemming voor geven? Is het de automobilist, de leasemaatschappij of de fabrikant van het voertuig? En wat mag de overheid allemaal bekijken en wat mag er vervolgens mee worden gedaan? Een aardige (en levendige) discussie is hierover ontstaan in Australië. En het staat niet op zichzelf, aangezien dezelfde vraagstukken overal ter wereld (gaan) spelen. Connected cars zijn immers niet beperkt tot de Australische wegen.

Europa en datadelen

In Europa zijn met name de autofabrikanten (en enkele verzekeraars) al volop bezig met het benutten van voertuigdata. Onderdeel daarvan is het onderling – tussen de voertuigen zelf – delen van de gegevens. De Amerikaanse autofabrikant Ford gaat bijvoorbeeld in Europa data delen die door zijn auto’s worden vergaard. Het ‘Ford Local Hazard Information‘-systeem verzamelt met name gegevens over zaken als het gebruik van mistlampen en plotseling afremmende voertuigen. De informatie wordt voortaan met connected modellen van BMW, Mercedes Benz en Volvo gedeeld. Ford zegt dat het andere automerken vrij staat om zich aan te sluiten bij het datadeel-initiatief.

Heuse dataclub

Het Ford Local Hazard Information-systeem (LHI) bestaat al ruim een jaar. In januari 2020 rolde het eerste model met LHI, een Ford Puma, in Europa van de band. Het systeem verzamelt informatie waaraan gevaarlijke of ‘afwijkende’ verkeersomstandigheden vallen af te leiden, zoals mist, ongelukken en verkeersopstoppingen. Inmiddels zou zo’n 80 procent van alle nieuwe Ford-modellen van LHI zijn voorzien. De kersverse samenwerking met BMW, Mercedes Benz en Volvo valt onder het door de Europese Unie ondersteunde ‘Data for Road Safety‘-initiatief dat een Europees data-ecosysteem van allerhande automakers en toeleveranciers aan de automobielindustrie voorstaat. Los van de automerken, zijn diverse Europese verkeersregelcentra, de Nederlandse producent van navigatiesoftware TomTom en zijn concurrent Here Technologies eveneens lid van deze club.