bmw-fully-automated-parking-07

Duitse overheid breidt regelgeving zelfrijdende auto uit

by Redactie IoT Journaal24 augustus 2017

Fabrikanten van zelfrijdende auto’s moeten in Duitsland voortaan rekening houden met speciale regelgeving die de overheid op 23 augustus 2017 heeft doorgevoerd. Eén van de meest opmerkelijke voorzieningen in de kersverse wet is dat autonoom rijdende auto’s de fysieke veiligheid van mensen moeten laten prevaleren. Dat geldt zowel voor inzittenden als andere menselijke verkeersdeelnemers. Een Engelstalige samenvatting van de ethische regels hebben wij hier voor u klaar staan (276 Kb, 10 pagina’s, PDF).

Eén van de bedenkingen van critici bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s is dat de auto in noodsituaties zelfstandig moet beslissen wat en wie de hoogste prioriteit krijgt. Zijn de inzittende het belangrijkst? Of een overstekende hond? Of toch die oudere persoon die onverwachts de weg oversteekt? Een ethische commissie, ingesteld door de Duitse Bundesverkehrsminister Alexander Dobrindt, heeft zich over deze en andere netelige kwesties gebogen. Het resultaat is een document waarin speciale regelgeving op het gebied van zelfrijdende auto’s is vastgelegd. Volgens Dobrindt heeft Duitsland hiermee een wereldwijde primeur te pakken.

Samenvatting ethische regelgeving

De belangrijkste punten uit de nieuwe Duitse regelgeving:

  • Technologie bestemd voor connected en zelfrijdende voertuigen moet gericht zijn op het bewaken van de veiligheid van alle verkeersdeelnemers.
  • De bescherming van menselijke levens is het allerbelangrijkste en staat boven de bescherming van dieren en objecten, zoals gebouwen.
  • Connected en zelfrijdende voertuigen vallen onder de supervisie van de overheid en moeten officieel worden gekeurd en gemonitord.
  • In het geval van ongelukken met connected en zelfrijdende voertuigen waarbij mensen letsel hebben ondervonden, verdient het aanbeveling om dergelijke incidenten te laten onderzoeken door een speciaal hiervoor op te richten overheidsorgaan.
  • De aansprakelijkheid bij connected en zelfrijdende voertuigen ligt niet bij de bestuurders of eigenaren, maar bij de fabrikanten van die voertuigen en de systemen.
  • Connected en zelfrijdende voertuigen mogen slechts actief aan het wegverkeer deelnemen als de fabrikanten alle mogelijke maatregelen hebben genomen om te voorkomen dat er technische mankementen optreden. Ook moeten zij aantoonbaar hebben geregeld dat de systemen niet kunnen worden gehackt.
  • De vergaarde data in connected en zelfrijdende voertuigen zijn eigendom van de eigenaar of bestuurder. De bewuste gegevens mogen niet zonder diens uitdrukkelijke toestemming met andere partijen, zoals zoekmachines en sociale netwerken, worden gedeeld.
Verenigde Staten

Duitsland volgt met de nieuwe wetgeving het voorbeeld van andere landen en staten. Zo heeft de Amerikaanse staat Michigan medio december 2016 als eerste in de Verenigde Staat specifieke regelgeving voor ‘autonomous driving‘ geïntroduceerd. Daarmee werd onder andere mogelijk dat er in Michigan gebruikt wordt gemaakt van het publieke wegennet voor proeven met zelfrijdende auto’s. Verder waren er in de wetgeving voorzieningen getroffen voor taxidiensten en autodeeldiensten die met zelfrijdende auto’s de markt willen op gaan. Ook was vastgelegd aan welke eisen fabrikanten moeten voldoen om dergelijke auto’s aan het grote publiek te mogen verkopen. Michigan ligt in het middenwesten van de Verenigde Staten en telt krap 10 miljoen inwoners. De staat is met een oppervlakte van zo’n 250.493 vierkante kilometers circa zes maal zo groot als Nederland (41.543 km²). Zo’n 41,3 procent van Michigan bestaat uit watergebieden (meren).

Nederland wil ‘vooraanstaande rol’ spelen

In Nederland heeft de overheid al te kennen gegeven dat het binnen de Europese Unie een ‘vooraanstaande rol’ wil spelen op het gebied van zelfrijdende auto’s. Zo is er begin 2015 regelgeving doorgevoerd waardoor er – na afgifte van een ontheffing – proeven met dergelijke auto’s mogelijk worden op het Nederlandse wegennet. Ook heeft Nederland eerder dit jaar, tijdens het voorzitterschap van de EU, het initiatief genomen om de diverse EU-ministers van transport en vervoer een verklaring te laten ondertekenen waarin zij beloven met regelgeving voor zelfrijdende auto’s op de proppen te komen. Deze zogenoemde ‘Declaration of Amsterdam, ‘Cooperation in the field of connected and automated driving’ is hier te downloaden (PDF, 286 Kb).

De Nederlandse overheid heeft tijdens de Eurotop 2016 in Amsterdam zelfs een heus (Engelstalig) filmpje laten maken over de zelfrijdende auto. Videootje!