Laurent Strauch-Hausser, managing director Bosch Benelux

Gastblog Laurent Strauch-Hausser (Bosch Benelux): ‘Internet of Things: Begin bij jezelf’

by Paul5 december 2016

Het was even schrikken voor de ‘oude garde’ én de diverse start-ups toen het Duitse familieconcern Bosch eerder dit jaar ‘even’ van zich liet horen. Het bedrijf kondigde aan dat het in 2016 zo’n 14.000 IoT-gerelateerde vacatures voor afgestudeerde academici te vergeven had. Waarom? Omdat Bosch zich vol op The Internet of Things gaat storten. Genoeg aanleiding om Laurent Strauch-Hausser, managing director Bosch Benelux, voor een gastblog te strikken.

Bosch is altijd al een innovatief bedrijf geweest, met een open blik op de toekomst. Toch was het voor velen even opkijken toen CEO Dr. Volkmar Denner aankondigde dat Bosch ‘one of the world’s leading IoT companies’ wil worden. Dit was toch Bosch? Het bedrijf dat vaatwassers en boormachines maakt? Inderdaad, maar ook die vaatwassers en boormachines zijn vandaag al met sensoren uitgerust en slimme producten geworden. Bosch is al een heel eind op weg in de digitale transformatie.

Al vroeg bezig met IoT

Bosch produceert al ruim twintig jaar allerlei soorten sensoren. Als belangrijkste toeleverancier in de automobielindustrie waren die in eerste instantie bedoeld voor allerlei veiligheid- en comfortsystemen in de auto. Maar in de loop der jaren kwamen daar nieuwe toepassingen bij, zoals smartphones of tablets. Op die manier waren wij al heel vroeg met het Internet of Things bezig.

Autofabrikanten bijvoorbeeld vonden het belangrijk dat die sensoren niet alleen informatie over de auto zelf vergaarde, maar dat die data gecombineerd werd met externe gegevens, zoals de gegevens van andere auto’s op de weg. Op die manier werd het internet steeds meer een onderdeel van auto. Maar ook omgekeerd: de auto is ondertussen een deel van het internet geworden. Een voorbeeld hiervan is eCall, dat in geval van een ernstig auto-ongeval meteen contact maakt met de hulpdiensten. En hen ook informeert over de locatie en ernst van het ongeval. Er komen ook steeds meer toepassingen van slim parkeren: auto’s detecteren vrije parkeerplaatsen en geven dat via de Cloud door aan een centrale database. Zo weten andere auto’s in de buurt in realtime waar een parkeerplaats vrij is. Dat spaart tijd en vermindert de parkeerstress.

Diverse  sectoren

IoT bij Bosch beperkt zich niet tot de automotive sector. Ook de andere divisies zijn volop met connectiviteit bezig. Steeds meer apparaten kunnen vanop afstand gemonitord en bediend worden en communiceren ook met elkaar. Voor consumenten gaat het met name over het op afstand regelen van de kamertemperatuur, het programmeren van de oven of het maaien van het gras. Het beveiligen van bedrijfsgebouwen of parkeerterreinen, het monitoren van het machinepark en het verwittigen van de monteur bij storingen in de verbrandingsketel zijn toepassingen die in de bedrijfswereld in opmars zijn.

Nieuwe businessmodellen

Bosch weet ook dat om te slagen nieuwe businessmodellen nodig zijn. Om kort op de bal te kunnen spelen zijn nieuwe flexibele structuren nodig of is het voordeliger de krachten te bundelen met andere bedrijven. In augustus 2016 werd in Berlijn het Coup eScooter deelsysteem gelanceerd, waarbij snel en eenvoudig de dichtstbijzijnde eScooter gezocht, gereserveerd en gebruikt kan worden. Coup, een dochteronderneming van Bosch, werkt voor deze nieuwe “connected service” nauw samen met Gogoro, een toonaangevend merk voor eScooters. Op vlak van IoT en industrie kondigden wij recent partnerships aan met SAP en GE Digital.  “Nieuwe oplossingen met een hoge mate van klantenvoordeel zijn alleen mogelijk wanneer bedrijven zich op hun sterktes en kerncompetenties concentreren en tegelijk ook hun respectievelijke krachten bundelen”, aldus onze CEO Dr. Volkmar Denner.

Digitale transformatie

Maar ook intern bij Bosch vond een digitale transformatie plaats. Het heeft geen zin te beweren dat je een IoT-bedrijf bent als de medewerkers die visie niet steunen. Bosch is naast een technologie- ook steeds meer een softwarebedrijf. Getuige daarvan is de divisie Bosch Software Innovations, die bedrijven met de Bosch IoT Suite helpt de ‘connected world’ te verkennen. Alle medewerkers van Bosch werken ondertussen – via interne online platformen – slimmer met elkaar samen. Medewerkers wereldwijd zijn met elkaar geconnecteerd. Dat leidt niet alleen tot snellere beslissingsprocessen, maar ook tot nieuwe inzichten. En ook onze eigen fabrieken zijn met elkaar verbonden. In de elf fabrieken wereldwijd waar onderdelen voor ABS en ESP worden geproduceerd, zijn 5000 machines met elkaar verbonden. Dit leidde tot een stijging van de productiviteit met 25 procent.  De productieplant van Bosch Rexroth in Homburg is dan weer een schoolvoorbeeld van industrie 4.0. Zo leren wij uit eigen ervaring wat het Internet of Things voor onze klanten betekenen kan.