Verizon 5G IoT AR

Hoe 5G, IoT en Augmented Reality de retailsector een zetje kunnen geven

by Redactie IoT Journaal21 augustus 2019

De komst van 5G maakt niet alleen sneller down- en uploaden van data mogelijk. De overige technische voordelen van de nieuwe standaard voor mobiele (data)communicatie maken het ook ideaal voor grootschalige en complexe Internet of Things-oplossingen, al dan niet gecombineerd met andere technologieën. Zoals Augmented Reality (AR). De Amerikaanse operator Verizon ziet voor die combi – 5G, IoT en AR – bijvoorbeeld emplooi in de retailsector. Hoe dat er in de praktijk uit zal gaan zien? Daar heeft de telecommer al een visie op ontwikkeld.

De ‘traditionele’ winkeleigenaren hebben het zwaar. Online concurrentie heeft het hen het leven aardig zuur gemaakt. De faillissementen van retailketens zijn in de afgelopen jaren, mede ingegeven door de grote populariteit van webshops, dan ook aardig toegenomen. De oplossing voor ‘brick & mortar’-winkels? Volgens experts moeten zij op zoek naar manieren om de wispelturige consument niet alleen naar de winkel te krijgen. Daar eenmaal aanbeland, moet de koper vermaakt worden. Een ‘beleving‘ aangeboden krijgen. En de ervaring van het fysieke shoppen, zal ook zoveel mogelijk gelijk moeten worden getrokken met die van het online winkelen. De hedendaagse consument verwacht immers dat hij/zij geen onderscheid hoeft te maken tussen het kopen in de fysieke winkel of online. Als er bijvoorbeeld iets niet op voorraad is in het ‘brick  & mortar’-filiaal, dan graag direct de order plaatsen via de online variant. Zonder ‘gedoe’. Kort gezegd: de consument wil meer gemak en extra dienstverlening op de winkelvloer.

Hoop voor retailers

Meer toeters en bellen in de winkels dus. Ga d’r maar aanstaan als retailer die zich geconfronteerd ziet met seizoensinvloeden, flinterdunne winstmarges, torenhoge huren en een steeds veeleisender wordende klantenkring. Volgens operator Verizon is er echter hoop. In de vorm van 5G. Het bedrijf geeft daarvan een aardig voorbeeld in zijn 5G-praktijklab in New York City. Daar wordt de combinatie van 5G, IoT en Augmented Reality getoond. Hoe dat werkt? Een consument richt zijn smartphone, tabletcomputer of slimme bril op het fysieke winkelaanbod. Vervolgens wordt via AR additionele informatie over de bewuste producten getoond. Zoals gebruikersreviews en andere aanbevelingen. Net zoals je online zou zien. Dat kon overigens al met het huidige 4G-netwerk. Het grote verschil is dat 5G onder andere meer AR-informatie gelijktijdig verwerkt en weergeeft. Concreet gezegd: 4G was beperkt tot één tot twee items tegelijkertijd. 5G heeft die belemmering niet. Hoe dat er in de praktijk uit ziet? Daar heeft Verizon een keurig filmpje over gemaakt. Met T.J. Vitolo, Director Verizon 5G Dev Labs, als opperstalspreekmeester (Scrabble anyone?). Nu moeten retailers nog slechts de benodigde business case rond zien te krijgen. En dat kan een aardige kluif worden.