Digital Twin IoT

IBM gebruikt ‘Digital Twin’-principe voor testen complexe IoT-oplossingen

by Redactie IoT Journaal8 februari 2018

Een digitale kopie van een ICT-oplossing, ook wel bekend als ‘Digital Twin‘: ICT-gigant IBM is er druk mee bezig. Sterker nog, het Amerikaanse bedrijf heeft daar zelfs een heuse oplossing voor. De Digital Twin-variant die IBM heeft bedacht, kan worden ingezet voor bijvoorbeeld het testen van – complexe – IoT-toepassingen in de automotive sector.

Stel: je bent een autofabrikant die connected car toepassingen of autonoom rijdende voertuigen wil uittesten. En dan met name hoe die ‘IoT-oplossingen op wielen’ zich gedragen in de meest uiteenlopende praktijksituaties, zoals in het drukke stadsverkeer. Als je dat in de echte praktijk zou willen uitproberen, lopen de kosten aardig op. Nog even los van de praktische uitvoerbaarheid van zo’n experiment. Een gewone computersimulatie is dan een aardig alternatief, maar helaas ook weer niet zaligmakend. Want doorgaans ontbreekt het praktijkelement in zo’n simulatie. Daar heeft IBM wat op gevonden, met dank aan het Digital Twin-principe.

‘Nieuwe mobiliteitsconcepten testen’

IBM is samen met het University College Dublin (UCD) aan het knutselen geslagen om een virtueel testing platform te ontwikkelen voor ‘nieuwe mobiliteitsconcepten’. Met als één van de onderscheidende factoren het feit dat er daarvoor echte praktijkdata voor worden gebruikt. Die gegevens zijn weer afkomstig van bijvoorbeeld verkeerssituaties. Volgens Matthew Mikkel, product marketing leader IBM Watson IoT, gaat het niet alleen om ‘t nabootsen van een zelfrijdende auto in ‘echte’ verkeerssituaties. “Wij gebruiken het ook om echte nieuwe concepten op basis van Internet of Things-technologie te bedenken en uit te testen. Een voorbeeld daarvan is een deelauto-idee waarbij een auto wordt ingezet voor meerdere gebruikers op basis van hun huidige locatie, de beoogde bestemming én de actuele verkeerssituatie. Om een ander voorbeeld te geven: wij gebruiken het testplatform ook voor te onderzoeken hoe wij real time CO2-uitstoot bij voertuigen kunnen reduceren zodat fietsers en voetgangers daar voordeel bij hebben. Als basis gebruiken wij hybride auto’s die automatisch tussen benzine en elektriciteit schakelen als zij een gebied met hoge uitstootconcentraties en fietsers en/of voetgangers binnenrijden.”

Uitleg in een filmpje

Het aloude ‘beelden zeggen meer dan woorden’-principe gaat ook hier op. IBM heeft een keurig filmpje gemaakt waarin de mogelijkheden van zijn digital twin platform worden belicht. En dat zelfs zonder enorm veel ‘Wij van WC-eend‘-uitingen.Videootje!