Ikettle IoT-waterkoker

Klein menselijk leed: Brit krijgt pas na 11 uur thee uit zijn IoT-waterkoker

by Paul12 oktober 2016

Thee. Voor Britten is die warme drank bijna net zo onontbeerlijk als zuurstof. Alleen is het elke keer weer zelf aanzetten van een waterkoker voor dat lekkere kopje thee zo’n gedoe. De oplossing? Een slimme waterkoker, compleet met app en WiFi-verbinding. Maar of dat nou echt zo’n slim idee is?

De Britse ICT’er Mark Rittman had bedacht dat ook het water koken in zijn smart home (onder andere voorzien van Philips Hue IoT-lampen) voortaan op een slimme manier moest gebeuren. Vandaar dat hij een IoT-waterkoker kocht. Ideaal, zo dacht. De praktijk bleek weerbarstiger. Zo’n elf uur later (!) kon hij pas genieten van een kopje heet water. En passant moest hij een technisch gevecht aan met zo’n beetje de gehele domotica. Inclusief de Philips Hue-lampen die op een gegeven moment voor pikzwarte duisternis zorgden omdat er een firmware update door de fabrikant werd gepushed. En dan gaan die lampen even uit. Redelijk vervelend als je net op dat moment al in een domotica-waterkokercrisis zit.

Eigen schuld

Eerlijk is eerlijk: eigenlijk was het Rittmans eigen schuld. Hij wilde niet op de meegeleverde waterkokersoftware vertrouwen en had bedacht dat hij het zelf (je bent ICT’er of niet) wel oplossen. Dat lukte, maar het duurde een uurtje of elf. In die tijd had hij een behoorlijk aantal liter thee kunnen zetten door zelf dat knopje van ‘Uit’ naar ‘Aan’ te duwen. Soms kan The Internet of Things zaken nodeloos ingewikkeld maken.

Videootje

De waterkokerperikelen hebben bij Rittman misschien voor de nodige ergernis gezorgd. Maar zijn stroom Twitterberichten hebben de rest van de wereld wel de nodige lol bezorgd. Voor wie die tweets heeft gemist: de Brit heeft er een keurige video over gemaakt. Zie onder.