Bundelz IoT Verzekering

Nationale Nederlanden verlengt proef IoT-autoverzekering

by Redactie IoT Journaal13 februari 2018
Financieel dienstverlener Nationale-Nederlanden verlengt een proef met ‘Bundelz‘, een verzekering bedoeld voor automobilisten die slechts ‘af en toe’ de auto pakken. De verzekering werkt als een ‘pre paid bundel’ (zoals al langer bestaat voor mobiele data en telefonie) en dekt 1.000 kilometer per keer. Het aantal gereden kilometers wordt met Internet of Things-technologie, afkomstig van operator Vodafone, bijgehouden. In de eerste instantie ging het om een proefproject dat tot juli 2018 moest duren.
“De ‘af&toe’ rijder bestaat en wil betalen voor gebruik”, roept Nationale Nederlanden blij in het persbericht dat de verlenging van het Bundelz-experiment aankondigt. Volgens het bedrijf blijkt dat uit de eerste resultaten van de proef met Bundelz. Waar dat succes evenwel concreet uit bestaat, wordt echter niet gemeld. Waar Nationale Nederlanden zich wel over uitspreekt, is dat de proef wordt uitgebreid naar 1000 gebruikers. Ook is er een inmiddels een heuse Bundelz app gekomen met ‘nieuwe functionaliteit’ (zoals een functie waarmee de geparkeerde auto terug kan worden gevonden). Verder belooft NN dat ‘bij blijvend succes’ Bundelz medio 2018 op de markt wordt gebracht. En ook hier: wat dat ‘blijvend succes’ inhoudt? Dat weet alleen Nationale Nederlanden zelf.
Schadevrije jaren
Met ‘Bundelz‘ koopt de ‘af en toe-rijder’ voor 50 euro een WA-verzekering voor 1.000 kilometers. Een WA Casco-verzekering voor eenzelfde kilometrage kost 70 euro. Een ‘slimme stekker’ van Vodafone houdt de gereden kilometers bij. Als de limiet in zicht is, ontvangt de verzekerde een bericht en wordt de bundel automatisch verlengd. Zo rijdt hij niet onverzekerd rond. Een bundel is 1 jaar geldig, daarna vervallen de kilometers die niet gebruikt zijn. Bundelz is bedoeld voor automobilisten van dertig jaar of ouder (met acht schadevrije jaren of meer) die tot zo’n 100 kilometer per week rijden, met een maximum van 7500 kilometer per jaar. Nationale Nederlanden heeft er nu ook een nieuwe verzekeringsbundel aan toegevoegd, bedoeld voor voor ‘af&toe’ rijders met weinig schadevrije jaren. NN: “Uit de eerste fase van de pilot blijkt namelijk dat de groep ‘af&toe’ rijders groter en diverser is.”
Dataverzameling

Voor de  slimme stekker (‘On Board Diagnostics-stekker‘) die in de auto wordt geplaatst en de dataverzameling plus -analyse, tekent operator Vodafone. Volgens Nationale-Nederlanden wordt er via de stekker allereerst het aantal gereden kilometers geregistreerd. Maar dat is niet het enige type informatie dat wordt verzameld. Of zoals NN het zelf zegt op de website van Bundelz: “De slimme stekker in je auto levert ons standaard meer informatie bij dan alleen de kilometers. Het gaat om de GPS-locatie (lengte, breedte, richting, hoogte en snelheid), motormanagement (rotaties per minuut, snelheid en hodometers), en acceleratie (zijdelings, lengterichting en verticaal). Deze informatie hebben we wel tot onze beschikking, maar niet nodig voor je Bundelz verzekering. Het helpt ons het product te kunnen verbeteren. We gebruiken de data alleen anoniem voor het maken van analyses. En natuurlijk delen Nationale-Nederlanden en Vodafone deze data op geen enkele manier met anderen.”

Samenwerking  Vodafone

“Betalen voor gebruik en niet voor het bezit van een auto is een ontwikkeling waar consumenten al langer om vragen. Dit inzicht hebben we gecombineerd met nieuwe technische mogelijkheden”, aldus Kokke van der Werf, directeur van Sparklab – het innovatielab van Nationale-Nederlanden. Bundelz is het resultaat van een samenwerking tussen Vodafone en NN’s Sparklab.

Zien hoe Bundelz in de praktijk werkt? Dat treft: Nationale-Nederlanden heeft er een promofilimpje aan gewijd. Videootje!