Connected Zelfrijdende auto IoT

‘Nederland blijft het best voorbereid op komst zelfrijdende auto’

by Redactie IoT Journaal13 februari 2019

Nederland is het best voorbereid voor de komst van de zelfrijdende auto. Het heeft de beste kaarten als het gaat om infrastructuur, overheidsinitiatieven en regelgeving. Dat stelt accountants- en advieskantoor KPMG in de jongste editie van zijn ‘Autonomous Vehicles Readiness Index’, waarin het 25 landen onder de loep neemt. Het is de tweede keer op rij dat Nederland bovenaan het bewuste lijstje staat. De tweede en derde plaats worden door respectievelijk de stadstaat Singapore en Noorwegen ingenomen. Het gehele rapport (56 pagina’s, 3,1 Mb, PDF) is gratis te downloaden via IoTJournaal.

De samenstellers van het KPMG-rapport roemen de initiatieven van de Nederlandse overheid. Zo wijzen zij op onder andere het feit dat het kabinet erg actief is met het opstellen van regelgeving voor het zelfrijdende voertuig (van personenauto tot vrachtwagens), inclusief een ‘rijbewijs’ voor bezitters van een dergelijk voertuig. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is al bij haar aantreden in 2017 gestart met de ontwikkeling van beleidsplannen op het gebied van de zelfrijdende auto. De diverse Nederlandse (overheids)initiatieven beperken zich niet tot voertuigen.  KPMG stipt aan dat er ook het nodige wordt gedaan aan andere, gerelateerde, zaken, zoals het plaatsen van slimme verkeerslichten, het verslimmen van het openbaar vervoer en het toepassen van IoT-technologie in de grote havens. Daarnaast telt Nederland ook de hoogste dichtheid aan laadstations voor elektrische voertuigen, iets dat door KPMG wordt meegewogen in zijn index. Op een ander cruciaal gebied, de acceptatie van de zelfrijdende auto door de consument, gooit Nederland eveneens hoge ogen, aldus KPMG.

IoT KPMG 2019 Autonoom rijdende auto Index

Brazilië bungelt onderaan

Helemaal onderaan de lijst, op nummer 25, staat Brazilië. Het land – dat vorig jaar nog op de zeventiende plaats stond – moet flink aan de bak, wil het optimaal voorbereid zijn op de komst van de zelfrijdende auto. In theorie heeft het land goede kaarten hiervoor, aldus KPMG. Zo herbergt het een aantal fabrieken van autoproducenten, waar ook hybride voertuigen worden vervaardigd. Verder heeft de vorige regering eind 2018 een reeks belastingverlichtende maatregelen doorgevoerd voor energiezuinige auto’s. Daarnaast zijn er in de afgelopen jaren meerdere proefprojecten gestart met autonoom rijdende auto’s. Brazilië laat echter flinke steken vallen als het gaat om innovatie en de acceptatie van nieuwe technologieën door consumenten. Ook schiet de benodigde infrastructuur (zoals het slimme beheer van verkeersstromen, het aantal kwalitatief goede wegen en de aanwezigheid van elektrische laadpalen) nog tekort.