Aura Aware IoT Corona

Nederlandse IoT-oplossing zorgt voor naleving anderhalve meter-maatregel

by Redactie IoT Journaal11 juni 2020

De Corona-pandemie is nog niet over, maar in diverse landen zijn de meest stringente maatregelen wel wat versoepeld. Toch zijn er nog steeds beperkende maatregelen van kracht. Zoals de ‘anderhalve meter-afstandmaatregel‘ in Nederland. Op straat en in grote winkels kan dat nog redelijk worden gehandhaafd. Maar in kantooromgevingen en publiek toegankelijke gebouwen wordt al snel wat lastiger. Diverse leveranciers hebben daar, met behulp van IoT, echter al oplossingen voor bedacht. Bij dat immer groeiende rijtje voegt zich weer een Nederlands initiatief: Aura Aware.

Van groot (zoals het Tata-concern uit India en de Amerikaanse IT-gigant IBM) tot klein (SmartEagle): in een rap tempo komen leveranciers met kant-en-klare oplossingen om de beperkende corona-maatregelen te helpen handhaven. Een aantal Nederlandse techondernemers (Janneke van den Heuvel, Steven Kroon en Barend Raaff) heeft de koppen bij elkaar gestoken om te kijken hoe ook zij een steentje kunnen bijdragen. Het resultaat is de  ‘Aura Aware‘, een IoT-apparaat dat op eenvoudige (audio)visuele wijze laat zien of iemand dichterbij dan anderhalve meter komt. De Aura Aware is niet alleen een Nederlandse vinding: het wordt ook in Nederland door het Eindhovense Applied Micro Electronics vervaardigd.

Lidar

De Aura Aware meet de afstand van ‘objecten’ (zoals mensen) tot het apparaat met behulp van Lidar, een radarachtige technologie die met licht werkt en doorgaans wordt toegepast in bijvoorbeeld zelfrijdende voertuigen. De Lidar scant circa 300 keer per minuut de omgeving (in een hoek van 27 graden) af. Volgens het drietal is dit weliswaar wat kostbaarder dan andere technologieën (zoals Bluetooth), maar het moet wel nauwkeuriger werken. Een bijbehorende app zorgt voor de nodige instelmogelijkheden. De Aura Aware is in twee uitvoeringen leverbaar: de Mahogany Gold (uitverkocht op het moment van schrijven) voor 209 euro en de Oak White (129 euro). In een interview met het dagblad NRC Handelsblad laat Steven Kroon, één van de initiatiefnemers, weten dat er van de Aura Aware inmiddels al ‘tienduizenden exemplaren’ zijn verkocht.