Nokia Industry 4.0

Nokia verkoopt en koopt IoT-activiteiten

door Redactie IoT Journaal9 mei 2018

Netwerkleverancier Nokia heeft de afgelopen weken zowel een divisie afgestoten als een Internet of Things-gerelateerde overname gepleegd. Met de acquisitie probeert het bedrijf zijn positie in de IoT-markt uit te bouwen.

Nokia verkocht allereerst het concernonderdeel dat zich bezighoudt met digitale oplossingen voor de gezondheidszorg. Wat Nokia ervoor heeft gevangen, is niet bekend. Wel is duidelijk dat de bewuste divisie met een omzet van 52 miljoen euro (2017) geen enorme bijdrage leverde aan de totale omzet van het bedrijf (2017: 23,2 miljard euro). Naar verluidt, hebben zowel Google als Samsung nog even om de tafel met Nokia gezeten, zonder dat het tot een transactie is gekomen. De uiteindelijke gelukkige koper is geen onbekende: de Fransman Eric Carreel, de mede-oprichter van de IoT-startup Withings. Zijn bedrijf is in 2016 door Nokia overgenomen voor circa 170 miljoen euro. Ironisch detail: Withings is daarna de kern geworden van Nokia’s digitale gezondheidsdivisie.

Amerikaanse IoT-overname

Nokia probeert al wat langer vaste voet aan de grond te krijgen in de Internet of Things-markt. Het bedrijf heeft het zelfs tot één van zijn speerpunten gemaakt. Al leveren de verdiensten van de IoT-activiteiten nog geen substantiële omzetbijdrage op. De IoT-omzet zit ‘verscholen’ in die van Nokia’s softwaretak dat op zijn beurt vorig jaar een omzet van 1,6 miljard euro wist te behalen. Maar volgens Nokia zal dat in de toekomst drastisch gaan veranderen. Vandaar de belangstelling voor Internet of Things, zij het met een grote voorkeur voor de zakelijke markt. Dat blijkt ook weer uit de jongste overname: de Amerikaanse IoT-startup SpaceTime Insight. Het Californische bedrijfje maakt data analytics software waarin machine learning een belangrijke component vormt. SpaceTime Insight, waarin tot dusver een slordige 50 miljoen dollar is gepompt door investeerders, richt zich met zijn producten met name op het beheer en monitoring van assets (zoals machineonderdelen). Tot de klantenkring van SpaceTime Insight behoren organisaties in de transport/logistiek (FedEx), energie (E.on, zowel klant als investeerder) en nutsbedrijven. Naar verluidt, gaat de CEO van SpaceTime Insight (ex-SAP topman Rob Schilling) na de overname van zijn bedrijf de softwaredivisie van Nokia leiden.

 

 

twittergoogle_pluslinkedinmailtwittergoogle_pluslinkedinmail