IoT hardware advertising IAB

Onderzoek: Amerikaanse consument wil graag advertenties op IoT-hardware

by Paul19 december 2016

The Internet of Things heeft in het afgelopen jaar een behoorlijke opmars gemaakt. In de Verenigde Staten zijn IoT-apparaten al bij de meerderheid van de consumenten te vinden. Dat heeft het Interactive Advertising Bureau (IAB), de Amerikaanse vereniging van digitale advertentiebedrijven, laten onderzoeken. Een soortgelijk onderzoek in Nederland, is tot dusver helaas niet uitgevoerd. Misschien een ideetje voor de Nederlandse afdeling van het IAB?

Even een quizvraag. Hoeveel Amerikaanse consumenten hebben een IoT-apparaat in hun bezit? Enig idee? Nee? Zullen we het dan maar verklappen? Maar liefst 62 procent heeft ooit minimaal één exemplaar gekocht. De meest voorkomende IoT-hardware in de huishoudens daar bestaat uit slimme televisies en streaming spullen (bijvoorbeeld audio-apparatuur). Maar liefst 47 procent van de ondervraagde consumenten beschikt over een dergelijk apparaat. De andere populaire IoT-gadget is de draagbare ‘health tracker’ (zoals spullen van fabrikant FitBit) met 24 procent. Op de derde plek staat IoT-hardware waarmee het woonhuis ‘slimmer’ is te maken (17 procent).

Wat demografische data: de gemiddelde eigenaar van een IoT-apparaat in de Verenigde Staten is goed opgeleid, weet een bovengemiddeld inkomen te vergaren en heeft de Iot-hardware gekocht op basis van aanbevelingen van (onafhankelijke) media en de directe familie/kennissen/vrienden.

Advertenties in ruil voor ‘gratis’ extraatjes

Wat wij verder opmerkelijk vinden, is het feit dat die Amerikaanse IoT-consumenten het helemaal niet erg vinden als er advertenties op hun slimme televisie, health tracker of domotica-spullen worden getoond. Als het hen maar wel een financieel voordeel oplevert. Zoals gratis spulletjes of extraatjes die zij ook voor niets krijgen. Nou is het zo dat er niet zoiets bestaat als ‘a free lunch’. Uiteindelijk moet er altijd worden betaald. De diverse diensten van Google zijn bijvoorbeeld voor consumenten gratis, maar als puntje bij paaltje komt, wordt er toch betaald in de vorm van informatie over het gedrag op internet en zoekhistorie. In de Verenigde Staten is Samsung daar overigens al mee bezig: het bedrijf toont commerciële boodschappen in de menu’s die op zijn slimme tv’s worden getoond. De Zuid-Koreaanse fabrikant zou een dergelijke aanpak op termijn ook in Europa willen gaan doorvoeren.

Het complete Engelstalige IAB-rapport hebben wij alvast voor u klaar staan. Het is hier te downloaden (34 pagina’s, PDF, 711 Kb).