Slim Huis 2020

Onderzoek: Dit zijn de trends op het gebied van de ‘smart home’

by Redactie IoT Journaal27 mei 2021

De ‘smart home’ of ‘het slimme huis’: IoT-toepassingen hebben in de afgelopen jaren het huishouden weten op te leuken. Consumenten hebben ze ook in toenemende mate omarmd, van slimme persoonlijke assistenten in speakervorm tot de met internet verbonden videodeurbellen. Marktvorser Parks Associates heeft onderzocht wat Amerikaanse en Britse consumenten allemaal vinden van hun aangeschafte spullen en wat zij nog van plan zijn te kopen. Het staat allemaal in het rapport ‘Smart homes in 2020‘.

Het onderzoek van Parks Associates is mede gebaseerd op een jaarlijkse online bevraging van wereldwijd ruim 688.000 consumenten in de leeftijdsgroep 16-64 jaar. Daaruit is weer een selectie gemaakt van 1.299 respondenten uit Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Om maar met een aardige uitkomst uit het onderzoek te starten: het meest populaire slimme apparaat wereldwijd is de slimme speaker (63 procent). En de minst aangeschafte hardware? Da’s de slimme verlichting (38 procent).

slimhuis2020

En als het gaat om wie deze spullen hebben aangeschaft: da’s overwegend een man in de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar met een hoog inkomen.

slimhuis2020

En wat gaat men nog meer kopen?

Nog een aardige onderzoeksuitkomst als spoiler voor het rapport: in de Verenigde Staten is 50 procent van de bezitters van slimme spullen van plan om de komende twaalf maanden (in 2021 dus) tot de aanschaf over te gaan van een apparaat in de categorie ‘smart entertainment. Denk bijvoorbeeld aan een slimme tv. Slechts 17 procent van hen wil een slim huishoudelijk apparaat aanschaffen. En da’s minder goed nieuws voor de fabrikanten van spullen zoals een slimme koelkast.

slimhuis2020