IoT Consumenten

Onderzoek: Hoe staat het met bekendheid IoT bij consumenten?

door Redactie IoT Journaal7 maart 2018

Als wij marktonderzoeker IDC mogen geloven, dan wordt er over een krappe twee jaar wereldwijd zo’n 1,29 biljoen dollar uitgegeven voor de aanschaf van Internet of Things-spullen en -oplossingen. Chipfabrikant Intel voorspelt op zijn beurt weer dat er in 2020 maar liefst 200 miljard IoT-apparaten met het internet verbonden zullen zijn. Ter vergelijking: in 2006 waren dat er nog ‘slechts’ 6 miljard. Maar hoe zit het met de bekendheid van IoT bij bijvoorbeeld de gemiddelde Amerikaanse consument? Daar geeft marktonderzoeksbureau Market Strategies International het antwoord op in zijn recente rapport ‘The Haves and Have Nots Among the Internet of Things’. Het rapport (10 pagina’s, 6 Mb, PDF) is zoals gebruikelijk gratis te downloaden via IoTJournaal.

Hoe het met de bekendheid van IoT staat? Marketing Strategies International heeft daar in totaal 1007 Amerikaanse consumenten (18 jaar en ouder) naar gevraagd. Waarbij er een onderverdeling werd gemaakt tussen mensen die in hun werk ook met IoT-oplossingen te maken hadden en zij die dat niet hadden. De uitkomst: 23 procent van de eerste categorie was er mee bekend en 68 procent van de ‘gewone’ consumenten wist niet wat IoT is. Grappig is dan weer wel bij die laatste groep het begrip ‘Internet of Things’ niet bekend was, maar de IoT-toepassingen voor thuis (zoals slimme speakers en wearables) weer wel.

Wat verwacht de consument van IoT?

Als wij kijken naar wat de consument eigenlijk verwacht van IoT-toepassingen, dan zijn de verschillen tussen de ‘Haves’ en de ‘Havesnots’ (zij die niet met IoT op de werkvloer in aanraking komen) niet eens heel erg groot. Die verschillen worden pas wat groter als er bijvoorbeeld wordt gevraagd naar de impact van IoT op zaken zoals innovatie. Enfin, kijk zelf maar.

IoT Consumenten onderzoek 1

Wat verwacht de consument van IoT op de werkvloer?

Over verschillen gesproken, die worden aardig groter tussen de Haves en Havenots als het gaat om de vraag wat IoT kan betekenen voor de werkvloer. Da’s natuurlijk niet zo vreemd, aangezien de Havenots niet met IoT in hun werk te maken hebben.

IoT Consumenten onderzoek

En hoe staat met IoT thuis?

Waar hebben die Havenots dan wél ervaring mee als het gaat om Internet of Things-spullen? Ook dat hebben de onderzoekers van Marketing Strategies International boven water gekregen. Wearables staan prominent bovenaan in het lijstje, gevolgd door slimme apparaten die bedoeld zijn voor het huishouden.

Consumenten IoT Onderzoek

twittergoogle_pluslinkedinmailtwittergoogle_pluslinkedinmail