Vodafone IoT Barometer 2017 2018

Onderzoek: IoT levert meer omzet en kostenbesparingen op

by Redactie IoT Journaal2 oktober 2017

Operator Vodafone heeft sinds jaar en dag (vanaf 2013 om precies te zijn) een forse focus op Internet of Things. Het een en ander blijkt niet alleen uit de omzet die het Britse bedrijf uit IoT haalt, maar door een jaarlijks onderzoek: de IoT Barometer. De editie 2017-2018 is net verschenen en de resultaten zijn opmerkelijk. Wie het hele rapport eens rustig wil lezen, kan het bij ons gratis downloaden (36 pagina’s, 4,25 Mb, PDF).

Voor de jongste editie van de IoT Barometer heeft Vodafone 1.278 ‘senior managers’ in dertien landen bevraagd. Zeventien procent daarvan werkte bij een organisatie met meer dan 10.000 werknemers. In regio’s uitgedrukt, waren de respondenten overwegend in EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) te vinden (47 procent), met Azië als goede tweede (29 procent) en het Amerikaanse continent als hekkensluiter (24 procent). Benieuwd naar de onderverdeling in sectoren? Kijk zelf maar:

Vodafone split IoT Regio

Uitschieters

Het gaat goed met de acceptatie en implementatie van Internet of Things-oplossingen, zo valt uit het jaarlijkse Internet of Things-onderzoek van Vodafone op te maken. Eigenlijk is elke sector wel bezig met IoT, aldus de operator. Al zijn er wel een paar uitschieters naar boven én beneden. IoT Markt sectoren 2017 2018

Positieve resultaten

In de IoT Barometer 2017-2018 is verder te lezen dat organisaties ook daadwerkelijke resultaten boeken met Internet of Things-toepassingen. Sterker nog: het zorgt voor zowel meer en nieuwe omzet als kostenbesparingen.

Geen organisatie kan het kennelijk helemaal alleen, zo stelt Vodafone vast in zijn IoT Barometer 2017-2018. Al blijkt wel dat organisaties met name in het beginstadium van een IoT-project de meeste hulp van een externe partijen (zoals een ICT-dienstverlener of -adviesbureau) inroepen.