T-Mobile NL Richard Marijs en Michiel Huisken IoT

Operators langs de IoT-maatlat: T-Mobile Nederland

by Redactie IoT Journaal19 januari 2017

De wereld volgepropt met sensoren en andere hardware: het is de Internet of Things-belofte. Al die apparaten communiceren onderling en met een thuisbasis en sturen relevante gegevens. Op basis van die data worden (al dan niet geautomatiseerd) beslissingen genomen. De wereld wordt er beter door, als wij de experts mogen geloven. Al die informatie moet echter van A naar B worden vervoerd.

Het is een kolfje naar de hand van operators: zowel de ‘traditionele’ als de nieuwe, geheel op IoT-gerichte, varianten. Welke operators zijn er in Nederland met IoT actief? En wat zijn hun concrete plannen? De komende tijd legt IoT Journaal de verschillende operators langs de IoT-maatlat. T-Mobile Nederland bijt het spits af.

In het Haagse hoofdkantoor van T-Mobile Nederland staan Michiel Huisken (‘Head of IoT’) en Richard Marijs (‘Technology Strateeg’) de journalist en de cameraman van IoTJournaal op te wachten. Zij zijn verantwoordelijk voor respectievelijk de zakelijke en de technische kant van de Internet of Things-activiteiten van de operator. Het bedrijf heeft sinds 20 oktober 2016 met een druk op de knop een start gemaakt met de activering van zijn eigen draadloze IoT-netwerkinfrastructuur. Vooralsnog werkt het in elf gebieden (Amsterdam, Rotterdam, het Rotterdamse havengebied, Den Haag, Eindhoven, Delft, Arnhem, Den Bosch, Groningen, Enschede en in de omgeving Schiphol). Maar de ambities zijn groot, zo zegt het duo.

“Wij nemen de tijd om de markt te verkennen en om onze mogelijke rol in de IoT-waardeketen te ontdekken”

Eerst maar eens vragen waarom T-Mobile in Nederland de keus heeft gemaakt voor NarrowBand-IoT als netwerkinfrastructuur voor The Internet of Things-toepassingen. Volgens Richard Marijs is het logisch: “Wij hebben in Nederland al een landelijk dekkend software defined radio netwerk voor onze 4G-infrastructuur. NB-IoT maakt gebruik van de 900 Mhz frequentie, die ook voor het 4G-netwerk dienst doet. Door die twee zaken was de implementatie van NB-IoT voor ons relatief eenvoudig.”

Grootschalig uitrollen

Michiel Huisken: “In de elf gebieden waar wij met NB-IoT ‘live’ zijn, gaan wij samen met klanten proeven uitvoeren om te kijken hoe het werkt en hoe wij het in hun systemen kunnen integreren. Zo willen wij hen helpen om hun IoT-toepassingen vrij snel op te schalen. De meeste van die klanten hebben al eens geëxperimenteerd met andere IoT-netwerken, zoals LoRa of Sigfox. NB-IoT is een iets andere radio-techniek, maar het principe is het hetzelfde. Het komt er op neer dat zij naar NB-IoT kijken als infrastructuur waarmee zij hun toepassingen grootschalig kunnen uitrollen.”

Verbindende rol

Volgens Huisken heeft T-Mobile drie typen IoT-klanten in kaart gebracht. Allereerst gaat het om organisaties die al klaar zijn om The Internet of Things te implementeren: zij hebben de nodige experimenten al uitgevoerd en weten wat het juiste business model voor hun IoT-oplossing is. Het enige waar zij op hebben gewacht, is de technologie om het een en ander schaalbaar te maken en overal toepasbaar te krijgen. Daarnaast zijn er de ontwikkelaars van IoT-toepassingen. Verreweg de grootste groep bestaat, aldus Huisken, uit organisaties die van The Internet of Things hebben gehoord en er ook de mogelijke voordelen van zien, maar die nog geen concreet idee hebben hoe zij het moeten toepassen. Die laatste groep heeft advies nodig, erkent Huisken. Gaat T-Mobile zich in Nederland ontpoppen als IoT-adviesbureau? “Nee, dat is wat mij betreft een traditionele manier van denken. Ik zoek het eerder in ons bestaande ecosysteem van partners. Daar zitten adviesbureaus tussen, maar ook bedrijven die IoT-oplossingen kunnen implementeren. De verbinding leggen tussen hen en de grote groep ‘zoekende’ organisaties: dat zie ik als een mogelijke rol voor ons.”

Ontdekkingsreis

Uit de woorden van Michiel Huisken spreekt op het eerste gezicht nog het traditionele verdienmodel van operators: het alleen maar leveren van netwerktoegang. Het heeft de operators in de loop der tijd de nodige omzet en winst opgebracht. Maar als je kijkt naar wie het grote geld verdient aan het internet, dan zijn het niet de T-Mobile’s van deze wereld. Het zijn de talloze bedrijven die dankzij en via het internet klanten weten te bereiken. Denk aan giganten als Apple, Google of Facebook. Is Huisken niet bang dat zijn bedrijf met de opkomst van IoT weer de echt grote opbrengsten mis dreigt te gaan lopen? “Het bieden van connectiviteit is voor ons het startpunt, daar zijn wij goed in en daarvoor hebben wij ook de assets in huis. Wij zien The Internet of Things als een geheel nieuw ecoysysteem, met ongekende mogelijkheden. Voor T-Mobile betekent IoT een volledig verse start. Daarom hebben wij er een nieuwe ‘business line’ voor opgezet. En wij nemen de tijd om de markt te verkennen en om onze mogelijke rol in de IoT-waardeketen te ontdekken. Hoe lang dat zal duren? In Nederland hebben wij daar ruwweg een jaar voor uitgetrokken. En waar dat ons naar toe gaat leiden? Ik heb daar wel ideeën over, maar het is nog niet vastomlijnd. Wij stellen in ieder geval de ontwikkelaars van toepassingen voor IoT centraal. Maar als je mij concreet vraagt waar wij eind 2017 staan wat onze verdienmodellen betreft, dan kan ik je daar nog geen antwoord op geven. Het is echt een ontdekkingsreis.”

Benieuwd naar de ‘Talking Heads’-versie van het gesprek met de T-Mobile IoT-experts? Daar heeft onze eigen camera journalist Fred zorg voor gedragen. Videootje!

Tmobile IoT interview from CamYo Fred on Vimeo.