Stan Autonoom rijdende parkeerrobot

Er is al veel over de zelfrijdende auto geschreven. Niet zo verwonderlijk, aangezien dit voorbeeld van ‘Internet of Things op wielen‘ sterk tot de verbeelding spreekt. Maar er zijn ook nog andere voorbeelden van autonome mobiliteit. Zoals de parkeerrobot: een combinatie van IoT en Artificial Intelligence.

Het ritueel is bij velen bekend. Wie met de eigen auto naar een vliegveld komt, wordt onvermijdelijk geconfronteerd met het proces van rondrijden op een – veelal overvol – parkeerterrein totdat die ene plek is gevonden. Vervolgens is er het sjouwen van de koffers (want de parkeerplek bevindt zich altijd zo ver mogelijk van het stationsgebouw zelf). En niet onbelangrijk: er moet een foto worden gemaakt van de plek zodat je bij terugkomst niet een tijdlang hoeft te zoeken naar waar de auto ook alweer staat. Dat is allemaal verleden tijd als het aan de Franse robotbouwer Stanley Robotics ligt. Diens ‘Stan’ parkeert auto’s alsof het een lieve lust is. Zonder menselijke tussenkomst.

AI, machine learning en GPS

In 2013 sloeg een drietal Franse veteranen uit de automotive sector de handen ineen met het doel een parkeerrobot te ontwikkelen en te produceren. Vijf jaar later is het apparaat een feit. Het systeem gebruikt GPS-informatie voor de locatiebepaling en herbergt de nodige sensoren, Artificial Intelligence-algoritmes plus machine learning-vaardigheden. Voor de reizigers belooft Stan de nodige ‘ontzorging’. Zij hoeven alleen hun auto bij een ophaalpunt achter te laten. Daarna manoeuvreert de robot het voertuig zelfstandig naar een parkeerplek. Bij terugkomst levert Stan vervolgens de auto weer bij het bewuste ophaalpunt af. Geen gezoek meer en nauwelijks extra gesjouw met koffers. Luchthavens winnen eveneens met het toepassen van de automatische parkeerhulp, belooft Stanley Robotics. Allereerst is er de hogere efficiency (en besparing op menselijke arbeid). Daarnaast weet Stan de parkeerruimte optimaal te gebruiken: de auto’s kunnen bijvoorbeeld dichter op elkaar worden geplaatst aangezien de deuren niet meer open hoeven te gaan voor een menselijke berijder en/of passagier. De Stan is inmiddels in gebruik op de Franse luchthavens Paris-Charles De Gaulle en Lyon Saint-Exupéry.

Hoe dat in de praktijk gaat? Daar heeft Stanley Robotics een keurig filmpje over gemaakt.

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail