Wearables IoT Rapport Consumenten

Rapport: “Consumenten gaan massaal aan de IoT, maar vinden ‘t griezelig”

by Redactie IoT Journaal30 september 2019

Met het internet verbonden apparaten vinden steeds meer hun weg naar de consument. Of het nou een luidspreker met een spraakgestuurde intelligente assistent voor in de huiskamer of een slim horloge is: wereldwijd wordt er gretig de portemonnee voor getrokken. Tegelijkertijd blijft de gemiddelde consument op zijn/haar hoede als het gaat om zaken als beveiliging en privacy. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de non-profit ‘internetwaakhond’ The Internet Society en de mondiale vereniging van consumentenbonden Consumers International. Het rapport ‘The Trust Opportunity’ is gratis te downloaden via IoTJournaal (17 pagina’s, 5,31 Mb, PDF).

Het duo heeft consumenten in Australië, Canada, Frankrijk, Groot-Brittannië, Japan en de Verenigde Staten gevraagd naar hun mening over met internet verbonden apparaten, en dan met name spullen die zij zelf aanschaffen en gebruiken. De eerste conclusie is dat IoT-hardware gretig aftrek vindt bij de ondervraagden. Het gebruiksgemak en de extra mogelijkheden spelen daarbij een grote rol. Minder prettig vinden zij de manier waarop de bewuste spullen data verzamelen (zoals spraakinstructies of videobeelden) en doorgeven aan de fabrikanten van de bewuste spullen. Sterker nog: zij vinden het ronduit ‘griezelig’. Slechts de helft van de bevraagde consumenten weet overigens hoe zij de datadoorgifte van hun apparaten kunnen uitschakelen.

[Tekst loopt door onder de afbeelding.]

Wearables IoT Rapport Consumenten II

Consumenten VS zijn meest wantrouwig

Het grootste wantrouwen onder consumenten is in de Verenigde Staten te vinden (70 procent). Het gebrek aan vertrouwen is in Australië, Canada en Groot-Brittannië hetzelfde: 64 procent. De Japanse consument heeft nog het meest vertrouwen in de manier waarop fabrikanten met vergaarde data omspringen (52 procent).

Wearables IoT Rapport Consumenten III