Connected Car IoT Audi

Rapport: Dit zijn dé use cases voor zelfrijdende voertuigen

by Redactie IoT Journaal7 september 2021

IoT Journaal heeft er al behoorlijk veel over geschreven: de zelfrijdende auto (ook wel ‘IoT op wielen’ genoemd). Tot dusver ging het eigenlijk alleen maar om experimenten, al dan niet op Nederlandse wegen uitgevoerd. Continu ‘zonder handen rijden‘ is echter nog geen dagelijkse praktijk. Toch zijn er duidelijke use cases voor de autonoom rijdende auto te vinden met duidelijke toegevoegde waarde. Netwerkfabrikant Ericsson en het managementadviesbureau Arthur D. Little hebben die use cases in kaart gebracht. Het resultaat is te lezen in het raport ‘Connected Cars – Succeeding in the midst of economic an societal transformation’, gratis te downloaden via IoT Journaal (21 pagina’s, 1,15 Mb, PDF).

Voertuigen die zonder enige menselijke inmenging rondrijden. In autotermen: ‘Full Automation‘, het vijfde niveau van autonomous driving. Zeg maar dag tegen het toeren met de eigen bolide over bochtige, landelijke weggetjes. Voortaan wordt het een saai ritje, uitgevoerd door een combinatie van Artificial Intelligence en IoT. Een schrikbeeld voor petrolheads. Anderen zien het weer als dé manier om ongestoord te kunnen werken (of een ‘power nap’ te doen) terwijl zij naar hun bestemming worden vervoerd. Ericsson en Arthur D. Little hebben gekeken naar de – in potentie – meest succesvolle use cases voor het zelfrijdende voertuig. En het duo heeft ook meteen geïnventariseerd wat de consequenties daarvan zijn voor de toeleveranciers van autofabrikanten.

Duurt nog even

Het duurt nog wel even voordat de zelfrijdende auto een dagelijks beeld is op de wegen. Niet alleen zijn de autofabrikanten en hun toeleveranciers nog niet zover: ook de overheid (wetgeving) en sectoren zoals de verzekeringsbranche hebben nog wel wat werk te doen. De wetgever moet zich nog goed buigen over de aanpassingen aan de regelgeving die de ‘zonder handen’-maatschappij vereist. En de verzekeringssector is druk doende om uit te vogelen hoe het zit met zaken als aansprakelijkheid en premieberekening. Want hoe kun je de autoverzekering berekenen voor een zelfrijdend voertuig dat die in principe niet of nauwelijks schade zal oplopen of berokkenen in het verkeer? Enfin, het zijn vragen waar vooralsnog geen pasklare antwoorden op zijn. Wel is duidelijk dat de zelfrijdende auto de nodige impact heeft op de maatschappij als geheel en diverse sectoren in het bijzonder. En niet te vergeten: ook  voor de argeloze voetgangers heeft de zelfrijdende auto de nodige impact. Zoals automaker BMW treffend in een video heeft weten te vatten.