Samsung IoT Retail

Samsung laat IoT-toekomst voor retail zien

door Redactie IoT Journaal9 maart 2018

Een tijdelijke pop up store die – als het om technologische snufjes gaat – zich kan meten met een ‘gewone’ geavanceerde retailoutlet. Wat elektronicagigant Samsung betreft, kan dat. De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft onlangs zijn visie op de toekomst van de retail tastbaar gemaakt met een modulair opgebouwde IoT-oplossing die ook voor pop up stores is toe te passen.

Naar eigen zeggen, wil Samsung de ‘connected store’ voor retailers net zo laagdrempelig maken als de food truck is voor de horeca-sector. Daarvoor gebruikt de fabrikant een combinatie van IoT-hardware, Augmented Reality en geavanceerde data analytics software. Het hardwaregedeelte bestaat uit zaken als camera’s, RFID-tas, beacons, interactieve (pas)spiegels en sensoren die kunnnen communiceren met mobiele apparaten van klanten. Met dat laatste bedoelt Samsung dat een winkelier bijvoorbeeld berichten met aanbiedingen of een ideale ‘marsroute’ door de winkel naar de smartphone van zijn klanten kan sturen.

Abonnementsmodel

De data die door de diverse hardware wordt gegenereerd, wordt via Samsung’s eigen IoT-cloud platform geanalyseerd en in een ‘dashboard’ gepresenteerd. Met behulp van de data analyse kunnen retailers uiteindelijk zaken zien zoals de route die klanten het meest nemen in de winkel, wat de beste plekken zijn om spullen neer te zetten en wat het beste en meest verkoopt. Wat dit alles moet gaan kosten? Samsung houdt daarover nog even de kaken stijf op elkaar. Wel zegt het bedrijf dat het in principe met de retailer afrekent op basis van een abonnementsmodel.

Samsung heeft een mooi filmpje gemaakt over de IoT-winkel. Kijk zelf maar. Videootje!

 

twittergoogle_pluslinkedinmailtwittergoogle_pluslinkedinmail