Samsung CES 2018

Samsung zet zwaar in op ‘t slimme huis

by Redactie IoT Journaal11 januari 2018

Voor de consumentenelektronica-sector is het zo’n beetje ‘The Greatest Show on Earth’. Wij hebben het over de jaarlijkse Consumer Electronics Show in de Amerikaanse gokstad Las Vegas. De CES is nu in volle gang, met de nodige aankondigingen op het gebied van domotica. Zoals die van de Zuid-Koreaanse gigant Samsung.

Van elektronicaconcern Samsung komt dit jaar niet zozeer een grote hoeveelheid IoT-productintroducties. Het Zuid-Koreaanse concern heeft ervoor gekozen om de CES 2018 aan te grijpen als gelegenheid om meer duidelijkheid te verschaffen over zijn IoT-strategie. Allereerst heeft het bedrijf nog eens benadrukt dat het in 2020 alleen nog maar IoT-apparaten voor het huishouden zal produceren. Denk aan slimme tv’s, IoT-koelkasten, met internet verbonden stofzuigrobots en de zelfontwikkelde slimme assistent Bixby (een concurrent van Google Assistent, Apple Siri en Amazon Alexa). Het gros van die zaken heeft Samsung overigens al in zijn bestaande productaanbod, waardoor dat streven niet enorm moeilijk te verwezenlijken is.

Open standaarden

Voor Samsung is het verder duidelijk dat het de markt voor domotica niet in zijn eentje kan bestormen. Ecosystemen is hier het toverwoord. De fabrikant werkt samen met derde partijen en standaardisatieclubs om ervoor te zorgen dat zijn apparaten met die van andere producenten werkt en andersom. Zo is het Zuid-Koreaanse concern betrokken bij de Open Connectivity Foundation, een club die wereldwijd open standaarden op het gebied van domotica propageert.

SmartThings

Daarnaast heeft Samsung zijn diverse IoT-/domotica-producten onder één merkparaplu verzameld: SmartThings. Daar valt ook een cloud computing platform onder dat speciaal bedoeld is voor de onderlinge koppeling en de dataverwerking van de bewuste slimme huishoudelijke apparaten. Er komt ‘in het voorjaar van 2018’ ook een speciale app waarmee de apparaten zijn te bedienen. Om dat allemaal mogelijk te maken, heeft Samsung (naar eigen zeggen) alleen al in 2017 1,4 miljard dollar besteed aan Research & Development. De reden voor Samsung om zwaar in te zetten op domotica is duidelijk: het bedrijf verwacht dat de komende paar jaar de populariteit van dergelijke hard- en software explosief gaat toenemen. Een verwachting die ook wordt onderstreept door marktonderzoek. Zo voorspelt de Amerikaanse Consumer Technology Association (de organisator van de CES) dat er in 2020 wereldwijd zo’n 40,8 miljoen slimme apparaten de weg naar de diverse huizen zullen vinden. Tezamen moet dat een slordige 4,5 miljard dollar aan omzet voor fabrikanten opleveren.