Schiphol IoT

Luchthaven Schiphol rolt eigen IoT-netwerk uit – update 18-10-2019

by Redactie IoT Journaal17 oktober 2019

De Royal Schiphol Group, de uitbater van de gelijknamige Nederlandse luchthaven, heeft zijn eigen Internet of Things-netwerkinfrastructuur uitgerold. Dat heeft het bedrijf gisterenmiddag officieel aangekondigd. Over technische details, zoals de gebruikte standaard voor mobiele IoT-datacommunicatie, werd door de luchthaven in de eerste instantie niet gerept. Nu blijkt dat IoT-specialist MCS in opdracht van Schiphol de uitrol van een privaat LoRa-netwerk heeft geadviseerd en begeleid.

Eerder deze week bracht Schiphol het nieuws over de uitrol van zijn IoT-netwerk naar buiten. Omdat er elke verdere informatie ontbrak, én de persvoorlichting van Schiphol niet bereikbaar was voor nadere toelichting, zocht de redactie in de archieven naar eerdere IoT-proefprojecten op de luchthaven. KPN bleek een kleine drie jaar geleden een dergelijke test in opdracht van Schiphol te hebben uitgevoerd. De verwachting was dan ook dat de operator de actuele uitrol zou hebben gedaan. En dat heeft de betreffende redacteur dan ook in het bericht op IoTJournaal gemeld. Niets blijkt echter minder waar. Jasper den Hartog, Chief Commercial Officer a.i. bij MCS, greep de telefoon nadat hij op vrijdag 19 oktober de wekelijkse nieuwsbrief van IoTJournaal in de mail ontving. “Er staat in jullie bericht dat KPN het zou hebben aangelegd, maar dat klopt niet. Wij hebben als system integrator Schiphol geadviseerd en uiteindelijk begeleid bij de aanleg van een privaat LoRa-netwerk op de luchthaven. De netwerkinfrastructuur zelf is gebaseerd op gateways van leverancier Kerlink en een LoRa Server in een Network as a Service-model.” Het project, inclusief de advies- en implementatiefase, heeft volgens Den Hartog in totaal circa anderhalf jaar in beslag genomen.

Klanttevredenheid meten

De eerste toepassing op het Schiphol IoT-netwerk is overigens al een feit. Het gaat om  een systeem waarmee reizigers door middel van ‘smiley buttons’ hun tevredenheid over de staat van de toiletten kunnen aangeven. Volgens Schiphol hebben ruim 550.000 reizigers in september dit jaar gebruikgemaakt van de bewuste applicatie, waarmee het bedrijf de schoonmaakbedrijven ‘proactief op verstoring of vervuiling’ kon laten reageren. “Deze feedback leidt tot waardevolle inzichten”, licht Don Gerretsen, Product Owner Smart Assets-Gebouwen Schiphol Group, toe. “Het stelt schoonmakers niet alleen in staat om incidenten sneller te identificeren en een passend antwoord te initiëren, het stelt Schiphol Group ook in staat om effectievere overeenkomsten te sluiten met onze hygiënepartners. In de afgelopen zes maanden heeft het gebruik van deze slimme feedbackoplossing geleid tot een toename van de perceptie van positieve hygiëne bij reizigers met 10 procent. We zitten nu op 71 procent en verwachten begin volgend jaar de 80 procent te halen.”

Volledige dekking

Volgens een officieel bericht van Royal Schiphol Group biedt het IoT-netwerk op het vliegveld dekking in ‘alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en Schiphol Plaza en in niet-publieke gebieden zoals de bagagekelders en de platformen’. De luchthavenexploitant meldt verder dat ‘door het grotere bereik en het lagere stroomverbruik ten opzichte van WiFi, is het netwerk uitermate geschikt om slimme sensoren te ontsluiten en data over lange afstanden te versturen. De sensoren verbinden faciliteiten en infrastructuur op Schiphol met het internet’. Naar verluidt, wordt de IoT-netwerkinfrastructuur door Schiphol zelf gebruikt om ‘real-time inzichten’ te krijgen.

Real-time informatie

Naast de reeds geïmplementeerde klantentevredenheidstoepassing, start het bedrijf in de nabije toekomst met testen waarin sensoren op de zogenoemde vliegtuigopstelplaatsen worden gemonteerd. Daarmee moet Schiphol real-time informatie krijgen over het materiaal dat aanwezig is op de opstelplaats. De luchthaven verwacht hiermee te zien of het vereiste materieel aanwezig is, voordat een vliegtuig en het afhandelingspersoneel aankomen bij de gate. Tegelijkertijd kan deze informatie naar verwachting helpen storingen snel te verhelpen en vertraging voor de luchtvaartmaatschappij en reiziger te voorkomen. Ook andere organisaties die gebruikmaken van de luchthavenfaciliteiten, krijgen toegang tot het netwerk.

LoRa-testnetwerk in 2016

Operator KPN heeft in het voorjaar van 2016 al een proefopstelling van een IoT-netwerk op Schiphol aangelegd. Het ging destijds om infrastructuur gebaseerd op de LoRa-standaard voor IoT-datacommunicatie. Eén van de IoT-testen bestond uit het aanbrengen van sensoren in de prullenbakken op de luchthaven. Hiermee zou op afstand konden worden gezien wanneer het tijd was om de prullenbakken te legen. Volgens Schiphol moest die testtoepassing de efficiency (en daarmee ook de hygiëne op het vliegveld) van de schoonmaakploegen verhogen. Over de uiteindelijke resultaten van de proef zijn door zowel KPN als Schiphol in de loop der tijd verder geen mededelingen gedaan. Wel is er destijds een wervend filmpje gemaakt over de IoT-proef. Uiteindelijk is voor de uitrol van een IoT-netwerk op de luchthaven gekozen voor een privaat LoRa-netwerk.