Formule E Mercedes IoT

‘Show me the money’: Met IoT scoor je fanplezier (en geld) in de sport

by Redactie IoT Journaal19 september 2019

Wie naar een Formule 1-race kijkt, ziet eigenlijk een verzameling met sensoren afgeladen Internet of Things-applicaties op banden. Ook op het voetbalveld lopen de spelers steeds meer behangen met IoT-toepassingen rond. Die trend zal zich de komende jaren alleen maar doorzetten. Dat denken tenminste diverse vooraanstaande kopstukken uit de sport en media. Hun voorspellingen staan gebundeld in een recent rapport van de Indiase IT-dienstverlener (en Formule 1-sponsor) Tata Communications. Het rapport ‘Show Me The Money, The Commercial Transformation of Global Sports In The Digital Age’ is gratis te downloaden via IoTJournaal (18 pagina’s, 1,64 Mb, PDF).

Een gemiddelde Formule 1-auto heeft ruim 300 sensoren aan boord waarvan een groot deel informatie in real time verzendt en ontvangt. Daarbij gaat het – volgens fabrikant McLaren Applied Technologies – per auto om meer dan 1,5 TB aan data die tijdens een race van 300 kilometer naar een team worden verzonden. De vergaarde informatie essentieel is voor de teams om de conditie van de auto’s bij te houden (en te beïnvloeden), worden de gegevens ook gebruikt om fans over de prestaties van de coureurs te informeren via televisie en apps. Bij de jongste race-klasse, de elektrische Formule E, is er zelfs sprake van tweerichtingcommunicatie tussen fans en raceteams (dankzij IoT-technologie). De fans kunnen kunnen via een ‘live poll’ hun drie favoriete teams/coureurs ‘belonen’ met 30 kw extra vermogen gedurende vijf seconden. En zo zijn de fans in staat om in principe de uitslag van de race te beïnvloeden.

Voetballers & wearables

Ook het voetbalveld wordt ‘digitaler’, zo concluderen de samenstellers van het rapport. Van sensoren die detecteren of een bal daadwerkelijk achter de doellijn is gekomen tot door spelers gedragen wearables die data over hun verrichtingen en conditie verzamelen en doorsturen zodat de informatie bij coaches, fans en voetbalcommentators terecht komt. Ook hier dient de informatievergaring twee doelen. Allereerst is het van belang voor de coaches en hun team. Daarnaast zorgt de informatiestroom ervoor dat fans nog meer betrokken raken bij het wel en wee van voetbalhelden. Daarvan pikken de voetbalclubs, de stadions, de media en de overkoepelende voetbalorganisaties weer de financiële vruchten van. Het Braziliaanse team heeft bijvoorbeeld in 2018 een dergelijke wearable-oplossing gedragen tijdens de Wereldkampioenschappen in Rusland. De toepassing van IoT-technologie heeft de Brazilianen overigens geen spelvoordeel opgeleverd: het land sneuvelde in de kwartfinales waar het België als tegenstander had.

Cricket gaat digitaal

De Engelse balsport cricket krijgt eveneens een digitaal tintje. Spektacom, een Indiase startup (opgericht door Anil Kumble, één van de meest bekende oud-cricketspelers uit dat land) is één van de partijen die daarvoor in de weer is. De Spektacom-oplossing bestaat uit hardware (een 5 gram wegende sensor die op de cricket bat wordt geplakt) plus een aparte IoT-gateway en een bijbehorend Artificial Intelligence-cloudplatform met data analytics software. Voor die drie laatste onderdelen tekent de Amerikaanse softwaremaker Microsoft met zijn Azure Sphere IoT-gateway en het Azure IoT-cloudplatform. Voor de cricketspelers moet Spektacom de nodige inzichten geven in hoe de bal wordt geslagen en hoe het ten slotte ook beter kan. De sportfans profiteren op hun beurt weer van de nagenoeg real time statistieken van hun favoriete spelers. Dat kan hetzij direct, via een aparte smartphone app, of ‘indirect’. In dat laatste geval maakt een cricketcommentator gebruik van de Spektacom-oplossing.

Inzichtelijke infographic

Hoe de verschillende sporten en de diverse belanghebbenden IoT kunnen gebruiken (en wat het hen oplevert), is door de bollebozen van de Amerikaanse Ohio University letterlijk in kaart gebracht. Zij hebben met veel zorg en aandacht een infographic gemaakt waaruit blijkt hoe de diverse sporten, sporters, exploitanten van stadions én de sportfans kunnen profiteren van Internet of Things-technologie. Met concrete voorbeelden uit de Verenigde Staten.

IoT in de sport