Samsung SmartSuit IoT

Slim pak moet Nederlandse shorttrackers aan Olympisch goud helpen

door Redactie IoT Journaal5 januari 2018

Schaatsen kan (samen met voetbal) gerust als een nationale Nederlandse sport worden aangemerkt. Het is ook een sport waarin de nodige innovaties van Hollandse bodem zijn ingevoerd, zoals de klapschaats. En nu is er de combinatie van Internet of Things-technologie, wearables en real time data analytics. Die mix zorgt voor de volgende innovatie: de SmartSuit. Ontwikkeld door het Zuid-Koreaanse concern Samsung.

In samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Schaats Bond (KNSB) is Samsung bezig geweest om een speciaal shorttrackpak te ontwikkelen dat de ‘exacte lichaamshouding van de schaatser in kaart brengt en zo de afstand van de heupen tot het ijs in kaart brengt’. Die data worden in real time doorgestuurd naar een app op de smartphone van de bondscoach. Die kan vervolgens correcties in de lichaamshouding doorgeven aan de schaatser, die dergelijke instructies via een trilling aan de pols doorkrijgt. Vervolgens kan hij of zij de houding verbeteren.

Alleen voor Nederlandse schaatsers

Het SmartSuit-pak is in de eerste instantie bestemd voor de Nederlandse shorttrackers Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting. Zij krijgen als enige schaatsers ter wereld de beschikking over een dergelijk trainingsinstrument. “Door de lichaamshouding te kwantificeren kunnen we nog effectiever trainen. Ik merk dat Sjinkie en Suzanne nu al profiteren van deze unieke innovatie”, zegt bondscoach Jeroen Otter. “In topsport gaat het om details. De trainingen met het Samsung SmartSuit en de directe feedback via de smartphone kunnen het verschil maken tussen zilver of goud.” Meervoudig wereld- en Europees kampioen Sjinkie Knegt is ook in zijn nopjes met het slimme pak: “Ik schaatste altijd op gevoel en schatte zelf in of ik diep genoeg zat. Nu kan mijn coach precies zien of ik nog iets dieper moet zitten voor mijn ideale houding.”

Van wearables en andere IoT-toepassingen weet Samsung het nodige, zullen we maar zeggen. Het bedrijf is al geruime tijd actief op dat gebied, zowel voor consumenten als zakelijke gebruikers. Nu heeft het concern zijn pijlen gericht op de sport, de schaatssport op Olympisch niveau (Winterspelen PyeongChang 2018) om precies te zijn. De Olympische Spelen zijn voor Samsung overigens geen onbekend terrein. Het concern is al sinds 1988 (Olympische Spelen in het Zuid-Koreaanse Seoul van 1988) via een sponsorship verbonden aan het internationale sportspektakel.

In actie

Tijd om het slimme pak in actie te zien. Daarin heeft Samsung ook keurig voorzien door de productie van een filmpje waarin wordt getoond hoe het een en ander werkt. Videootje!

twittergoogle_pluslinkedinmailtwittergoogle_pluslinkedinmail