Amazon Alexa SuperBowl commercial 2019

Super Bowl 2019 Commercial: De Amazon Alexa-oplossingen die ‘t niet hebben gered

by Redactie IoT Journaal6 februari 2019

Tijdens het onlangs gehouden jaarlijkse American Football-feestje Super Bowl heeft internetgrootgrutter en cloudgigant Amazon weer eens flink in de bus geblazen. Tijdens de peperdure reclameblokken van de live uitzending bracht het bedrijf zijn persoonlijke slimme spraakassistent Alexa onder aandacht. Op een nogal ludieke manier.

Amazon heeft een aardige historie als het gaat om tv-commercials met een knipoog. Dat geldt ook voor reclamefilmpjes waarin de slimme persoonlijke assistent Alexa een hoordrol speelt. Zoals een commercial waarin zij haar stem kwijt is geraakt en de stemmen door beroemdheden worden ingevuld. Om maar eens een voorbeeld uit het verleden te noemen. De Super Bowl 2019 is door Amazon aangegrepen om die traditie voort te zetten. Een kostbaar grapje, aangezien in de bewuste reclamebokken één seconde reclametijd een kleine 170.000 dollar kost. Dat leverde Amazon (op papier) direct al een kostenplaatje van 15,3 miljoen dollar op voor het uitzenden van zijn 1,5 minuten durende filmpje.

Harisson Ford & Forest Whitaker

De kosten voor het uitzenden tijdens de SuperBowl 2019 waren al aardig hoog voor Amazon. En daar kwam nog eens een onbekend bedrag voor het opnemen van de commercial bij. Plus de gages voor ingehuurde beroemdheden zoals acteurs Harrison Ford en Forrest Whitaker. Het plot van ‘t filmpje in het kort: Alexa is tegenwoordig in tal van apparaten terug te vinden (denk aan stofzuigers, speakers en magnetrons). Maar in het verleden waren niet alle pogingen om de spraakassistent te integreren even succesvol. Kijk en luister zelf maar.