Slim huis IoT Domotica

‘Verkoop slimme sloten in 2023 goed voor ruim 2,4 miljard dollar’

by Redactie IoT Journaal16 augustus 2018

Het slimme huis kan eigenlijk niet zonder een slim slot. Dat vinden kennelijk meer mensen, aangezien consumenten in 2023 wereldwijd in totaal ruim 2,4 miljard Amerikaanse dollars zullen neertellen voor dergelijke Internet of Things-sloten. In aantallen uitgedrukt, gaat het een slordige 25,7 miljard exemplaren. Dat voorspelt marktonderzoeker Strategy Analytics in zijn jongste rapport over de mondiale markt voor slimme sloten.

Als wij kijken naar de grote spelers op het gebied van slimme sloten, komen wij drie bekende ‘old school’ namen tegen. Allereerst is er de in 1840 opgerichte Amerikaanse slotenfabrikant Yale (sinds 2000 onderdeel van de Finse/Zweedse ASSA ABLOY Group). Daarnaast zijn er de Amerikaanse fabrikanten Kwikset (in 1946 opgericht) en Schlage (opgericht in 1920). Volgens Strategy Analytics heeft het trio samen een slordige 75 procent van de mondiale markt voor slimme sloten in handen. De marktonderzoeker signaleert wel een stevige opmars van ‘nieuwlichters’, zoals Amazon en Google. “Slimme sloten winnen aan belang naarmate de markt voor slimme huizen-oplossingen groeit”, denkt Bill Ablondi, Director, Strategy Analytics’ Smart Home Strategies research service. “Wij voorzien echter dat de strategieën van succesvolle fabrikanten – zoals Kwikset, Schlage en Yale – zullen worden gekopieerd door nieuwkomers Amazon en Google.”

Slimme sloten IoT Markt

‘Uitdagingen in Azië en Europa’

Strategy Analytics meent dat slimme sloten de komende jaren de aandacht van de grote massa consumenten zullen trekken. Nu heeft de smart lock nog een ‘gadget status’ en is met name in trek bij de zogenoemde ‘early adopters‘. Die ontwikkeling moet tot 2023 resulteren in een jaar-op-jaar groei van 19 procent als het gaat om verkochte aantallen slimme sloten. De marktonderzoeker ziet echter wel enkele beren op de weg. Met name in Europa en Azië komen Amerikaanse fabrikanten voor de nodige uitdagingen te staan, aldus het bureau. “In West-Europa zijn met name slimme klimaatbeheersingsoplossingen in trek. Slimme sloten maken daar veelal geen onderdeel uit van diensten en producten gericht op de smart home”, zegt Jack Narcotta, Senior Industry Analyst, Strategy Analytics’ Smart Home Strategies research service. “In Azië is het moeilijk voor buitenlandse aanbieders om voet aan de grond te krijgen. Daar zijn het vooral lokale spelers die de markt beheersen. In Zuid-Korea gaat het om telecombedrijven als SK Telecom, Korea Telecom en LG U-Plus. In China heb je weer te maken met grootmachten zoals Alibaba.”