Google Home

‘Vijf procent Nederlandse huishoudens heeft Google Home luidspreker staan’

by Redactie IoT Journaal20 maart 2019

De slimme persoonlijke assistent vindt zoetjesaan zijn weg naar de Nederlandse huiskamers. Inmiddels beschikt circa 6 procent van de huishoudens over een dergelijk hulpje in de vorm van een slimme luidspreker. Dat blijkt uit recent onderzoek van marktonderzoeksbureau Kantar TNS (voorheen TNS Nipo).

Voor zijn onderzoek heeft  Kantar TNS in de periode van zeven tot 28 februari dit jaar een ‘representatieve steekproef’ onder zo’n 37.000 Nederlandse huishoudens. Hieruit blijkt dat 17 procent van hen bekend is met ‘t concept van slimme luidsprekers, zoals de Alexa van Amazon en de Home van Google. Vijf procent van de bevraagden heeft een Google Home staan, terwijl 1 procent over een Amazon Alexa beschikt. Het verschil in adoptie heeft wellicht alles te maken met het feit dat de Google Home sinds 24 oktober 2018 ook de Nederlandse taal machtig is, terwijl er met de Amazon-concurrent nog slechts in ander talen (zoals Engels) kan worden gecommuniceerd.

Stijgende populariteit

Volgens Kantar TNS zal de slimme luidspreker in Nederland in populariteit stijgen. Het bureau verwacht dat de smart speakers in het komende half jaar een groei van ‘rond de 80 procent’ doormaken. Gerben Boot, client service & innovation director Kantar TNS: Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat voice aan een onstuitbare opmars bezig is in Nederland. Met de komst van smart speakers vervaagt de grens tussen online en offline nog meer. Dit biedt bedrijven grote kansen op tal van terreinen, zoals het verbeteren van services en het bouwen van merken.”

Smart speaker Kantar TNS Onderzoek Nederland