Samsung Galaxy S10 5G

White paper: Telecomaanbieders moeten inventief zijn om financieel succes van 5G te maken

by Redactie IoT Journaal29 juli 2019

De overgang van 3G naar 4G heeft telecomaanbieders wereldwijd in de loop der tijd de nodige extra omzet en winst opgeleverd. Dat succes is echter niet 1-2-3 te reproduceren als het gaat om de overstap naar 5G, de nog snellere standaard voor mobiele (data)communicatie. Het is de mening van het in technologisch onderzoek en ontwikkeling gespecialiseerde Britse adviesbureau Cambridge Consultants. Hoe operators dan wel financieel gewin kunnen krijgen uit de uitrol van 5G? Twee woorden: wees inventief. Cambridge Consultants legt het verder uit in een white paper die gratis via IoTJournaal.nl is te downloaden (16 pagina’s, 622 Kb, PDF).

De grote uitdaging in het ter gelde maken van 5G, zit ‘m in het feit dat deze mobiele communicatiestandaard nieuwe en verregaande mogelijkheden biedt. Dat klinkt wellicht wat raar, maar het komt erop neer – aldus Cambridge Consultants – dat het gros van de innovatieve toepassingen het ontwikkelstadium nog niet of nog maar net is ontgroeid. Van Virtual Reality tot Augmented Reality en zelfrijdende auto’s: het bestaat min of meer allemaal al, maar tot dusver ontbreekt het nog aan een echte killer app voor de grote massa. Ook het bedrijfsleven en overheidsorganisaties worstelen nog met de business case die op 5G-gebaseerde oplossingen moeten rechtvaardigen. Tijd voor telecomaanbieders om inventief te worden en zelf actief op zoek te gaan naar 5G-toepassingen die in hapklare brokken aan consument en zakelijke afnemer zijn te verkopen.

Van producten naar diensten

Een andere mogelijke oplossing voor het financiële 5G-dillemma is – volgens Cambridge Consultants – die van het betreden van nieuwe of aangrenzende markten. Operators kunnen zich bijvoorbeeld storten in de markt van managed services, zoals het beheer van (mobiele en vaste) netwerken en dienstverlening op het gebied van cyber security (ook hier weer: zowel vast als mobiel). De achterliggende boodschap? Verander van een productgedreven bedrijf (denk aan mobiele abo’s) naar een dienstengedreven organisatie. Een ommezwaai die overigens niet al te gemakkelijk is.