Frederique Constant Horological Smartwatch

Zwitsers high end smartwatch kopen? Dit is het aanbod!

by Paul1 september 2016

Smartwatches vormden eigenlijk de voorbode van de golf aan verbonden apparaten die nu onder het label ‘The Internet of Things‘ zijn geschaard. Inmiddels zijn er wereldwijd de nodige miljoenen slimme horloges verkocht, met fabrikant Apple als de ‘Godfather‘ van het segment. Maar hoe zit het met de traditionele, high end, horlogemakers? IoTJournaal geeft u het overzicht in een paar etappen. Ditmaal Tag Heuer, Breitling en Frederique Constant. Wij vullen de komende tijd dit overzicht keurig aan.

Tag Heuer en Breitling hebben als ‘oude uurwerkproducenten’ hun jarenlange ervaring al in smartwatches weten te vatten. Andere merken, zoals Rolex en Cartier laten nog op zich wachten. Hoewel Rolex vorig jaar wel persbericht over de komst van een slim horloge (de ‘Sub-Oyster-Tron‘) de wereld in stuurde. Helaas werd het persbericht op 1 april verzonden.

Tag Heuer

Edouard Heuer had 156 jaar geleden bij het openen van zijn kleine horloge-werkplaats in het Zwitserse bergdorpje Saint Imier, niet kunnen bevroeden dat er een slim elektronisch model onder ‘zijn’ vlag op de markt zou komen.  De Tag Heuer Carrera Connected is voorzien van een Intel Dual core processor (1,6 GHz), 1 Gb geheugen en 4 Gb opslagruimte. Het apparaatje is gebaseerd op het Android-besturingssysteem van Google, maar werkt ook samen met smartphones van Apple (besturingssysteem iOS). De bediening gaat via de bekende knopjes aan de zijkant van het horloge én via een 1,5-inch LCD-aanraakscherm (360×360 dpi). De verbinding tussen het horloge en de smartphone verloopt via Bluetooth. Een smartphone is overigens ook nodig om überhaupt contact met het internet te krijgen.

De horlogemaker levert zelf drie ‘micro apps’ voor het uurwerk: alarm, timer en stopwatch. Naar verluidt, komen er nog verschillende apps van bedrijven waarmee Tag Heuer deals mee heeft gesloten. Zo zou de Bundesliga een app gaan leveren die de uitslagen en live-commentaar van voetbalwedstrijden uit de Duitse competitie naar het horloge streamt.

Wat al dat moois kost? Voor een vanafprijs van 1.400 euro is het klokje al te krijgen.

Tag Heuer heeft in een wervend promo-filmpje geprobeerd te laten zien hoe een ‘Connected’-dag er volgens hen uit ziet. Videootje!

Breitling

Wie ‘Breitling’ zegt, zal bij veel horlogeliefhebbers een blik van herkenning op het gezicht toveren. Het in 1884 opgerichte Zwitserse merk heeft sinds medio december 2015 een smartwatch in zijn portfolio: de Exospace B55 Connected. Het polshorloge is wat beperkt in zijn ‘slimmigheid’. Als het verbonden wordt met een smartphone (via Bluethooth), dan kunnen er notificaties op het schermpje verschijnen van e-mails, tekstberichten (sms en WhatsApp), afspraken en binnenkomende telefoongesprekken. Veel meer dan dat is er niet mogelijk met de Exospace B55 Connected: het ontbeert bijvoorbeeld de optie om apps te draaien.

Wie een luttele 8.020 euro neertelt, kan het slimme Breitling-model aan de pols hebben.

Ook Breitling heeft een wervend filmpje over zijn slimme telg gemaakt. Videootje!

 

Frederique Constant

Hoewel de naam anders doet vermoeden, is het Zwitserse horlogemerk Frederique Constant het resultaat van de inspanningen van een Nederlands echtpaar: Alette en Peters Stas. Zij richtten het bedrijf officieel in 1988 op en kwamen in 1992 met hun eerste horloge op de markt. Inmiddels is het bedrijf aan het Japanse Citizen Watch Group verkocht voor een onbekend bedrag.

In 2015 kwam Frederique Constant met een smartwatch op de proppen: de Horological Smartwatch die via Bluetooth aan een smartphone wordt gekoppeld. Hiervoor heeft het bedrijf de samenwerking gezocht met Fullpower, een Amerikaans high tech-onderneming gespecialiseerd in sensortechnologie. Van de oorspronkelijke Horological Smartwatch zijn ondertussen zo’n slordige 16.000 stuks verkocht.

In principe is ook de Horological Smartwatch een niet al te snuggere variant – als wij het tenminste vergelijken met de Tag Heuer Carrera Connected (geen native draaiende apps). Het biedt standaard wat informatie over het lichamelijke welzijn van de eigenaar en laat de wereldtijden plus de ‘thuistijd’ zien. Wat wel weer onderscheidend mag heten, is het feit dat het horloge ruim twee jaar op de ingebouwde batterij werkt. Dat zien wij andere horlogemerken met smartwatches nog niet zo snel voor elkaar krijgen.

Frederique Constant heeft inmiddels een nieuw model in die reeks op de markt gebracht waarin wat meer functionaliteit is gevat. Ook is er een app bijgekomen: de MotionX-365 app (iOS en Android) waarmee onder andere te zien is hoeveel tijd de eigenaar heeft doorgebracht met lopen en slapen. Kost zo’n horloge? Voor 995 euro kan het om de pols worden gedaan.

Zoals het een luxe-merk betaamt, heeft ook Frederique Constant een commercial over zijn slimme horloge vervaardigd. Videootje!