Kia zelfrijdende auto

Wie komt er met zelfrijdende auto’s? IoT op wielen, deel 4

by Paul5 september 2016

Bijna iedereen heeft op zijn minst bekendgemaakt dat er eentje aan gaat komen. En sommigen zijn er zelfs nu al in geslaagd om een redelijk werkend exemplaar op de markt te krijgen. Wij hebben het over de connected car 2.0: de zelfstandig rijdende auto. The Internet of Things op wielen. IoTJournaal geeft de komende tijd een overzicht van de merken, de modellen en de plannen. Vandaag deel 4, met in de hoofdrollen Kia, PSA Group (Peugeot & Citroën) en de Fiat Chrysler Group (Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia en Maserati)!

Deel 1 (Tesla, Google, BMW) is hier te vinden.

Deel 2 (Ferrari, Audi en Ford) is hier te vinden.

Deel 3 (Volvo, Mercedes/Maybach en Lada) is hier te vinden.

Kia

Het Zuid-Koreaanse Kia (onderdeel van het Hyundai-concern) is druk bezig met het slimmer maken van zijn auto’s. Het bedrijf heeft zelfs begin 2016 een speciaal submerk voor zelfstandig rijdende modellen het licht laten zien: ‘DRIVE WISE’.

Onder dat label gaat Kia ‘toekomstige intelligente veiligheidstechnologieën (Advanced Driver Assistance Systems, red.) presenteren’. Het bedrijf heeft al laten weten dat er vanaf 2020 gedeeltelijk autonoom rijdende auto’s uit de fabrieken zullen rollen. In 2030 moeten de volledig zelfstandig rijdende Kia-modellen op de markt komen.

Kia heeft al een aantal technologieën ontwikkeld waarmee het autonoom rijden mogelijk moet worden. De belangrijkste op een rijtje.

  • Highway Autonomous Driving: Ingebouwde radar- en cameradetectiesystemen om rijstrookmarkeringen waar te nemen. Daardoor blijft de auto in de eigen baan of wisselt hij van baan om andere auto’s in te kunnen halen.
  • Urban Autonomous Driving: Ingebakken GPS en sensoren bepalen de positie van de auto op de weg. Dit moet rijden door de stad mogelijk maken, waarbij gebruik wordt gemaakt van actuele verkeersmeldingen.
  • Preceding Vehicle Following: Lane-keeping systeem dat de afstand tot de voorligger monitort en de gewenste, veilige tussenafstand berekent wanneer de wegmarkeringen slecht waarneembaar zijn.
  • Emergency Stop System: Dit systeem houdt het gezicht van de bestuurder in de gaten en grijpt in wanneer de aandacht voor de weg te lang is afgeleid. ESS kan dan de auto automatisch naar de vluchtstrook sturen en tot stilstand brengen.
  • Traffic Jam Assist: Houdt de voorligger in druk verkeer in de gaten en zorgt voor een goede tussenafstand. Het systeem adviseert ook welke vrijgekomen ruimtes het beste gebruikt kunnen worden om sneller in het verkeer vooruit te komen.
  • Autonomous Valet Parking: De auto parkeert zichzelf automatisch, gebruikmakend van de contactsleutel of een smartwatch.

Hoe dat allemaal in de praktijk zal werken,? Kia licht alvast een tipje van de sluier op in een filmpje. Videootje!

 

PSA Peugeot Citroën

Bij het Franse autoconcern PSA, bekend van de merken Citroën en Peugeot, heeft de koorts van het zelfstandig rijden eveneens toegeslagen. Net als Kia zet PSA stevig in op technologieën als Traffic Jam Assist. Ook zijn de techneuten in Frankrijk aan de slag met een nieuwe ‘user interface’, waarin zowel audio- als beeldsignalen een belangrijke rol spelen. Het een en ander wordt op dit moment verwerkt in een ‘Automated Driving’-project. Er rijden inmiddels vijf auto’s rond in het project.

Het uiteindelijke resultaat moet een auto worden die voor een groot deel zelfstandig op de snelweg kan rijden. Volgens de Franse fabrikant is de chauffeur hier echter nog steeds belangrijk: hij of zij blijft ‘de baas’ in de auto en zal de handen dan ook altijd aan het stuur moeten houden. Dat is geen kwestie van te weinig vertrouwen in de eigen technologie, zegt PSA Group, maar het is domweg een wettelijke eis.

Céline Etcheverry, ‘chef de projet systèmes d’aide à la conduite’ bij PSA Group, figureert in een filmpje waarin niet zij maar een zelfrijdende Citroën de hoofdrol speelt. Videootje!

 

Fiat Chrysler Group (Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia en Maserati)

Het is de Italiaans/Amerikaanse Fiat Chrysler Group (FCA) menens als het gaat om zelfrijdende auto’s. Dat is in mei dit jaar nog maar eens duidelijk geworden toen het een samenwerking aankondigde met internetconcern Google. Het duo gaat uiteindelijk 100 zelfrijdende busjes produceren, zo werd wereldkundig gemaakt. Waarom? Om ervaring op te doen met dergelijke voertuigen, zeiden de twee bedrijven in koor. De bewuste voertuigen zijn dan ook niet bestemd voor de verkoop aan het publiek.

In de eerste instantie zullen Fiat Chrysler en Google de zelfrijdende technologie uittesten in Chrysler Pacifica minivans. Ook zal het duo een gezamenlijk onderzoek & ontwikkeling lab openen in Novi, een voorstad van het Amerikaanse Detroit. Een saillant detail: Google heeft al laten weten dat het geen exclusieve samenwerking is en dat er volop vrijages zullen komen met andere autofabrikanten.Fiat Chrysler is dan ook, zo willen hardnekkige geruchten, driftig op zoek naar andere partners met wie het de zelfrijdende technologie kan doorontwikkelen. De CEO van FCA Group, Sergio Marchionne, heeft er in ieder geval vertrouwen in. Hij heeft al diverse malen laten weten dat er in 2020 zelfrijdende FCA-auto’s op de weg zullen komen.

Tot die tijd is er in de verschillende merken van FCA al wat pseudo-zelfrijdende snufjes te vinden. Zo heeft de Chrysler Pacifica minivan systemen aan boord waarmee de auto op de snelweg zelf de correcte afstand op voorliggers bepaalt (en de snelheid daarvoor aanpast). Ook bij Dodge en Jeep zijn dergelijke opties leverbaar. Of dat ook het geval is bij Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Maserati? Wij hebben het nog niet kunnen ontdekken. Het lijkt er op dat de Italiaanse tak van het FCA-concern op dat gebied achter aan het blijven is op het Amerikaanse deel.

Gelikte filmpjes van zelfrijdende prototypes heeft de FCA Group (nog) niet. Wel is er (al wat ouder) bewegend beeld van de adaptieve cruise control-functie in een Chrysler 300c. Videootje!