
Amerikaanse supermarkten testen zelfrijdende vrachtbusjes
Wij zien ze nog niet dagelijks rondrijden, al is de technologie er inmiddels aardig klaar voor: de zelfrijdende auto (‘IoT op wielen’). Al jaren blijft het bij proefprojecten, al worden die wel steeds grootschaliger. De Amerikaanse supermarktgigant Walmart is één van de partijen die aan het experimenteren is geslagen met slim (vracht)vervoer. Het breidt in de Verenigde Staten een proef uit met zelfrijdende busjes die goederen tussen vestigingen afleveren.
Het straatbeeld van het Amerikaanse stadje Bentonville (Arkansas) wordt al een paar maanden opgeleukt door vrachtbusjes die zonder chauffeur goederen vervoeren tussen een opslagplaats en een Walmart-vestiging. De busjes, geleverd door de startup Gatik, hebben een actieradius van ruim drie kilometer. Bentonville is overigens niet zomaar gekozen: in het ruim 19.000 inwoners tellende stadje is ook het hoofdkantoor van de supermarktketen gevestigd. Volgens Walmart is de proef zo succesvol dat het later dit jaar een dergelijk pilotproject ook in het plaatsje Metairie (Lousiana) gaat starten. De Gatik-busjes zijn een voorbeeld van ‘Full Automation‘, het vijfde niveau van autonomous driving. De combinatie van Artificial Intelligence en IoT staat aan de basis van dit vervoer.
Kroger doet het ook
Walmart is niet de enige Amerikaanse grootgrutter die met zelfrijdend vrachtvervoer aan het experimenteren is geslagen. Aartsrivaal Kroger is in 2019 al een dergelijke proef gestart in de Texaanse stad Houston. Het gebruikt daar autonoom rijdende voertuigen van fabrikant Nuro voor. In tegenstelling tot Walmart, zet Kroger de busjes in om boodschappen bij de consument af te leveren. Hoe dat gaat? Dat is te zien in een (promo)filmpje van Kroger.