Onderzoek: IT service providers langs de IoT meetlat

by Redactie IoT Journaal12 juni 2018

Internet of Things-technologie jaagt efficiencyverbetering en kostenoptimalisatie aan. Dat gaat echter niet altijd zonder slag of stoot. Organisaties hebben immers vaak te maken met hun bestaande IT-architectuur, om maar eens iets te noemen. Dan is het handig dat er partijen zijn die zowel de nieuwe technologie implementeren als met de bestaande oplossingen integreren. De system integrators of IT service providers, dus.

Volgens een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau Everest Group (‘IoT Services PEAK Matrix Assessment and Market Trends‘, 4999 dollar) zijn echter niet alle IT service providers even ver als het gaat om specifieke Internet of Things-kennis en -diensten. Wel zijn alle grote marktpartijen volop bezig met een inhaalslag. Wat niet zo verwonderlijk is, aangezien grote organisaties in toenemende mate Internet of Things-oplossingen omarmen. En dat zijn weer de ‘natuurlijke klanten’ van de grote IT service providers. De IoT-inhaalslag van de service providers wordt in grote mate ingegeven door de kennelijke marktvraag.

Graag een ecosysteem

Volgens Everest Group verwachten grote ondernemingen van hun IT service provider dat hij ‘pro-actief meedenkt’ als het gaat om innovatie. Daar horen technologieën zoals Internet of Things zeker bij, aldus de onderzoekers. Daarnaast moeten de IT-partijen in staat zijn om die technologieën om te zetten naar oplossingen waarmee bedrijven hun zakelijke doelstellingen kunnen behalen. Daarvoor hebben IT service providers weer zaken nodig als continue investeringen in onderzoek en ontwikkeling, strategische samenwerkingen met derden in ecosystemen en diepgaande kennis van de sector waarin hun klanten opereren.

‘IBM is IoT leider’

De onderzoekers van Everest Group hebben in totaal achttien grote IT service providers onder de loep genomen: Accenture, Atos, Cognizant, DXC technology, Genpact, Happiest Minds, HCL Technologies, IBM, Infosys, LTI, Luxoft, NTT DATA, Prodapt, TCS, Tech Mahindra, Syntel, Virtusa, en Wipro. De resultaten van het onderzoek zijn onder andere in een overzichtelijke matrix gevat. Spoiler alert: IBM wordt tot de ‘IoT leiders’ gerekend, op de hielen gevolgd door partijen als Accenture en Atos.

Onderzoeksverantwoording

Hoe Everest tot de classificatie van de onderzochte IT service providers is gekomen? Dat kunnen zij het beste zelf uitleggen: “This is a composite index of a range of distinct metrics related to a service provider’s scale, scope, technology/domain investments, delivery footprint, and resultant market success in the context of a given service function. Each service provider profile provides a comprehensive picture of its service focus, key Intellectual Property (IP) / solutions, domain investments, and two case studies.”