Petnet

Server-crash IoT-voederbak levert hongerige huisdieren op

by Paul9 augustus 2016

Huisdieren en The Internet of Things. Het levert nog steeds leuke berichten op. Onlangs heeft het Amerikaanse IoT-bedrijf Petnet ook gezorgd voor een grappig nieuwtje. Al was de grap voor de diverse klanten van de onderneming misschien wat minder groot.

Petnet heeft begin augustus een storing bij zijn hostingprovider Google moeten incasseren. De server van Petnet lag er een slordige tien uur uit. Zonder dat er overigens een back-up-server klaar stond om de boel over te pakken. Want dat was een te dure optie. Met als gevolg: boze klanten en hongerige huisdieren. Hoe dat komt? Petnet is de maker van de ‘SmartFeeder’: een IoT-voederbak voor huisdieren (verkrijgbaar voor 149 dollar bij Amazon.com). Met uiteraard een app waarmee de baasjes hun viervoeter op afstand van brokken en dergelijke kunnen voorzien. En als dan de Petnet-server plat ligt, dan zijn de rapen gaar.

Volgens Petnet-CEO Carlos Herrera viel het allemaal wel mee. Hij stelt dat slechts ‘tien procent’ van zijn klanten door de serverproblemen zijn getroffen. De overige 90 procent gebruikt kennelijk alleen maar de vooraf in te stellen voedertijden en laat de IoT-functionaliteit links liggen. Ook geen echte reclame voor zijn product, maar een kniesoor die daar op let.

Het Petnet-incident laat zien hoe afhankelijk IoT-producenten en -gebruikers zijn van het goed functioneren van de achterliggende hard- en software. Kies je als IoT-bedrijf een te goedkope hostingvariant (zonder backup-server bijvoorbeeld) dan loop je het risico dat je in de pers moet gaan vertellen dat slechts 10 procent van jouw klanten ook echt gebruik maakt van de connected functionaliteit. En dat ondergraaft weer jouw eigen propositie.

Hoe die SmartFeed in de praktijk werkt (als die ene server bij Google tenminste online is)? Videootje!