Wearable IoT

IDC: ‘Europese markt wearables blijft groeien in 2021’

by Redactie IoT Journaal6 december 2021

Europeanen blijven steeds meer zogenoemde ‘wearables (van slimme oordopjes tot smart watches) kopen, concludeert de Amerikaanse marktonderzoeker IDC in een recent rapport. Volgens het bureau is de Europese markt voor wearables dit jaar met 24,6 procent ten opzichte van 2020 gegroeid.

Apple heeft het grootste marktaandeel in Europa als het gaat om wearables, aldus IDC. De fabrikant zag zijn marktpositie lichtjes groeien in 2021: van 35 procent in 2020 naar 35,2 procent nu. Vertaald naar het aantal wearables: Apple verkocht 5,8 miljoen wearables vorig jaar. In 2021 staat de teller op 7,5 miljoen stuks. Nummer twee is het Chinese Xiaomi, dat zijn marktaandeel met ruim twee procent zag groeien: van 12,2 procent in 2020 naar 14,6 procent dit jaar. Het bedrijf verkocht vorig jaar twee miljoen wearables aan het Europese publiek. In 2021 ligt dat aantal op 3,1 miljoen exemplaren. “Ondanks het feit dat fabrikanten moeite hebben hebben om hun wearables - net als andere elektronica-hardware - te leveren, is de markt in Europa dit jaar met zo’n 24,6 procent gegroeid ten opzichte van 2020”, zegt Kyla Lam, analist bij IDC.

IDC Wearables 2021 IoT

Slimme spullen voor het oor

IDC voorspelt dat er de komende vier jaar met name slimme koptelefoontjes (al dan niet in de vorm van oordopjes) door de Europese consumenten zullen worden gekocht. In 2025 moeten er zo’n 104,4 miljoen stuks over de toonbank gaan, aldus het marktonderzoeksbureau. Op een aardige afstand volgen de smart watches (47,1 miljoen) en slimme armbanden (18,4 miljoen).

IDC Wearables 2025 IoT