
Onderzoek: ‘Verkoop smart home-spullen neemt weer vlucht in 2023’
In 2022 is de groei van de markt voor spullenboel om huizen mee te verslimmen, afgekoeld. Het komende jaar zal echter weer in het teken van grotere marktgroei staan. Dat stelt Britse marktonderzoeksbureau Omdia in een recente analyse van de ‘smart home’-verkooptrends.
De voornaamste oorzaak voor een minder grote groei van de smart home-markt is het na-ijl effect van de recente corona-pandemie, zo stelt Omdia vast. Niet alleen is er een vertraging in de aanschaf door consumenten te zien, ook heeft de industrie te maken met in 2022 voortdurende problemen rond de aanlevering van computerchips en stremmingen in de wereldwijde distributie. Daaraan komt in 2023 echter een einde, aldus het marktonderzoeksbureau. Omdia verwacht dat de groei volgend jaar door twee factoren komt. Allereerst stijgt de vraag naar slimme energiebezuinigende IoT-spullen voor huishoudens, mede ingegeven door de huidige energieprijzen. Daarnaast ziet de onderzoeker dat de oprukkende populariteit van Matter, een in 2019 gevestigde domotica-industriestandaard, ervoor zorgt dat consumenten minder zorgen hebben over de interoperabiliteit van hun diverse slimme spullen.
VS loopt voorop
Als het gaat om de verschillende werelddelen, heeft Omdia becijferd dat de Verenigde Staten voorop loopt op het gebied van slimme huishoudens. Daar was in 2021 55 procent van alle huishoudens (mits in het bezit van breedbandige internettoegang) voorzien van smart home-spullen. Europa, het Midden-Oosten en Afrika moeten het met ‘slechts’ 21 procent doen. Azië en Oceanië volgen met 14 procent. Omdia geeft ook inzicht in de stand van zaken als het gaat om marktaandelen. In verkochte aantallen slimme hardware mag het Chinese Xiaomi zich inmiddels wereldwijd de marktleider noemen. Alibaba, Amazon, Google en Baidu volgen Chinese fabrikant in de rangorde.